Det börjar bli dags att boka julbordet, om man vill komma intill på ett attraktivt datum på ett bra ställe.
Ser, helt utan förvåning, att priserna skruvats upp ytterligare ett rejält varv 2024. Mitt favoritställe kostar nu 995kr per person, exklusive dryck. Har inte grävt runt så mycket på alternativ i år, men förra året var det ungefär 20% upp överallt jag kollade, så antar att det är samma i år.
Är skatteverket med på noterna kring vad ett julbord kostar, eller riskerar man straffavgifter och förmånsbeskattning på personalen p.g.a “lyxrepresentation” eller “inslag av personlig gästfrihet”, om man förlägger en personalfest till ett julbord 2024?
På min arbetsplats ställde vi in julbordet i år. Även om det är årets höjdpunkt för många blir det inte värt att lägga så stora slantar på detta. Bättre då att ge en julklapp till de anställda.
De brukar vara så undflyende när man vill ha konkreta belopp där lagstiftning och vägledningen är vag. Och den nån man får svar, så är de extremt defensiva.
Lyxrepresentation t.ex. Finns rättsfall på att man inte får flyga in folk ned helikopter till jakthelg med privat kock och extra allt. Och en ostfralla är alltid OK. Men hur är det med att bjuda på Champagne istället för Cava vid ett firande? O.s.v.
Håller man sig på den defensiva sidan själv har man ingenting att oroa sig för. Däremot kan jag känna mig rätt ensam när jag har mitt på det torra. Har tänkt på det ibland när jag blir medbjuden på julfest. Jaha ja, det här lär ju knappast vara OK i Skatteverkets ögon. Jag antar att man chansar på att man inte blir granskad.
Julklapp är ett inte ett alternativ, tycker jag. Poängen är ju att man gör något trevligt tillsammans, för att bygga vi-känsla och i förlängningen öka produktiviteten genom minskad personalomsättning och höjd lojalitet.
Det får kosta ganska mycket. Men, att börja tjafsa med att räkna hela kostnaden som lön och sen räkna ut bruttolönebelopp för att kompensera skatteffekter och ändra inrapporteringen till Collectum/Fora, där drar jag nån slags gräns och försöker hitta en administrativt enklare festlighet.
Ja, det är alltid enklast att vara defensiv. Oftast mest rationellt också. Men man lämnar mycket på bordet som kanske hade varit OK vid granskning, eller iaf varit OK efter ett överklagande.
Vet att en del arbetsplatser kört jultallrik istället för julbord just för att det blir mindre krångel med förmånsbeskattning osv. Jag hade kunnat nöja mig med jultallrik i våra egna lokaler med mat från någon cateringfirma. Då får du gemenskapen utan att du för den sakens skull måste till en restaurang.
Var har du hittat denna information? Enda jag hittar är vid kundrepresentation får det inte vara ”lyx” vanlig personalfest hittar jag inget om det. Men jag känner att ett julbord inte kan tolkas som ”lyx” men tycker samtidigt att julbord för 1k låter dyrt, men känner inte att Skatteverket skulle höja på ögonbrynen för det.
Glöm inte boka övernattning och ta reseersättning också.
Personalfest är väl ett specialfall av intern representation, som är ett specialfall av representation?
Som jag förstått det är reglerna om “inslag/karaktär av personlig gästfrihet” och lyxrepresention upphängda på den översta kategorin och därmed applicerbart nedåt. Men jag är verkligen inte expert på området.
Hade varit intressant med lite verkliga exempel från gränslandet. T.ex. om någon varit med om en revision och kan berätta att X blivit accepterat men inte Y.
Vad folk kommer undan med när det inte sker revision från SKV är ju inte så intressant. Men konkreta tips/rykten/spekulationer/fingersmällar från auktoriserade revisorer är definitivt intressant om nån har att förmedla.
Så länge du bokar det som ej avdragsgillt. Ett julbord är ju ett julbord. Alltså normalt inget lyxigt. Och att det är din personal som följer med, och inte hela tjocka släkten.
Min arbetsplats bjuder inte på alkohol, vilket jag tycker är mycket bra! Vill man slösa sina pengar på sånt skit får man betala det själv, precis som cigaretter och snus.
Tycker det kändes lite onödigt att du skriver “skit” - jag moraliserar inte över varken alkohol eller cigaretter men om någon vill ta en öl eller röka en cigg får hen göra det för mig.
Absolut, jag inser nu att mitt inlägg kunde ha uttryckts på ett bättre sätt. Jag har bara en personlig svårighet med situationer där folk blir lite för glada i drycken på fester, eller där rökning blir en del av atmosfären – det är nog därför jag uttryckte mig som jag gjorde. Utifrån detta perspektiv känner jag att det kanske inte är optimalt för en arbetsgivare att sponsra just den typen av aktiviteter.
Mitt favoritställe i Trollhättan har skruvat priset 10% till i år. 1095kr per person exklusive dryck. Som företagare kan jag inte annat än gratulera dem. Det är ju alltid fullbokat, så priset är inte för högt. Men för egen del kanske ska spana mer neråt Göteborg istället. Verkar gå att lösa julbord på respektabel inrättning för under tusenlappen där.