Jag har lite panik nu… Jag har blockerat en person i min gmail, men han har nu upptäckt att hans mejl kommer fram om de skickas i en gruppkonversation. Han har börjat skicka mejl till min gmail och en protonadress, som en grupp.
Jag vet att det finns många IT-kunniga här. Hur blockerar jag hans mejl även om de skickas i en grupp?
Lite off topic från ekonomi, men detta är en person som aldrig slutar…. I need help!
Situationen är lite speciell. Personen är barnens far, och i konversationer med skola mm så ser jag hans mejl, fast hans mejladress är blockerad från min gmail. Det har funkat bra tills nu.
Protonadressen är min, jag skapade den mejllådan så att han kan nå mig ang överlämning kring barnen (jag kollar den en gång i veckan). Våra barn är i yngre tonåren och nås på egna mobiler, så det finns inga akuta frågor vi behöver avhandla.
Nu har han kommit på att han får en direktingång till min gmail som jag läser dagligen, om han skickar till både den och Protonadressen. Om han fortsätter måste jag blockera honom även i gruppkonversationer och i så fall förklara läget för skolan. Men hur gör jag det? Jag har googlat men hittar inte inställningen.
Jo, jag har gjort det. Efter ett år som skilda blockade jag sms, efter ytterligare ett år blockade jag gmail, men nu börjar han alltså trycka på igen. Jag får hjälp av Relationsvåldcentrum att hantera honom. Det enda som gäller är stenhårda rutiner och gränsdragningar, han har mycket rättshaverist i sig. Jag önskar det gick att resonera, men det är liksom stopp i den ingången.
Jag är lite osäker på vad en gruppkonversation innebär rent praktiskt. Är det när mailet är skickat till flera mottagare?
Det finns ju flera fält att ange mottagare I också - vet inte hur Gmails filter beter sig med dem: to (till), cc (kopia), bcc (hemlig kopia). Utifall du bara blockerar en av dem.
Sen kanske du måste välja något i still med att mottagare innehåller en viss adress , inte att mottagaren är lika med en viss adress