Hur har ni fått tag i en videoredigerare till era YouTube-filmer? Jag har en uthyrningsverksamhet och skulle vilja göra filmer för våra gäster men också för andra som vill hyra ut.
Det är ju tämligen enkel redigering som ska göras. Har försökt själv men hade gärna provat att någon annan gör det som faktiskt vet hur programmen funkar.
Det här en fantastisk uppgift att delegera internationellt via tjänster såsom:
eller
Jag har använt båda med framgång. Där kan du posta en beskrivning av jobbet du vill ha gjort och jämföra priser. Jag har använt Upwork med framgång i mer än 15 år och är sjukt nöjd. Tänk på att du alltid kan förhandla priset och beroende på längd etc så bör du inte behöva betala mer än någon hundralapp.
I ett av våra avsnitt är 3 personer involverade från Upwork (kamera-mixning, ljudredigering och transkribering). Ingen av dem sitter i Sverige och två av dem kan inte ett ord svenska. Om du vill använda min videoredigerare så heter han Ranko:
Du får gärna hälsa från mig om du tar kontakt.
Jag funderar också på att starta en YT kanal, med fokus på min konfektyr.
![]()
Har pillat lite med videos förr, men det känns lite som att börja på 0. Finns några bra källor med tips på hur man kommer igång? Bra redigeringsprogram för nybörjare osv?
Hur fixar man att redigera och transkribera videos som era som är “talking head” videos där i princip allt är tal om man inte kan svenska?
Har funderat på att lägga ut min Youtube-kanal externt men även den är av typen “talking head” så jag har tvekat.
Nyfiken på hur ni tänker ( eller gör ) …
PS: Redigerar själv då jag först började lära mig filma och redigera och sedan blev med Youtube-kanal.
Vi har en ganska omständig process. ![]()
Men den ser ut så här:
-
Vi använder an AI-tjänst (sonix.ai) för den initiala transkriberingen.
-
En tjej på Filipinerna som kan svenska hyfsat läser genom och fixar det värsta
-
Därefter kör vi allt genom ChatGPT
-
Därefter styckeindelar hon och rubriksätter
-
Jag korrläser.
Verkar vara ett väl fungerande arbetsflöde. ![]()
Transkribering finns i mitt redigeringsprogram och lär fungera bra för engelska men även om det stödjer svenska blir texten helt oanvändbar. AI är fantastiskt men det finns lite kvar att jobba med. ![]()
Tack för återkopplingen. ![]()
Transkriberingen i Adobe Premiere på svenska är OK, men den är sämre än Sonix. Men jag tänker att det är en tidsfråga tills den är bättre.
Finns som sagt många proffs på t.ex Fiverr.
Jag skulle kontakta ett gäng personer med hög rating och be om en demo på mitt egna exempelmaterial inför ett längre samarbete.
Hej! Åh vad kul!! Jag har länge gått i tankarna om att redigera videos åt andra på youtube! Och även hjälpa till med uppladdning på youtube samt redigera thumbnails. Jag har själv haft en liten youtubekanal och tyckte att redigeringen var det roligaste. Att filma, förbereda och planera tog så mycket tid att jag inte hann göra redigeringen med den omsorg jag hade velat, men om du tittar på en video så ser ni ungefär vad man kan förvänta sig av redigeringen. Kan såklart göra i lite andra stilar också om det önskas.
Jag är öppen för att testredigera en kortare video så kan vi se sen om vi vill samarbeta. ![]()
Hör av er via mail om det låter intressant!
majaw.contact@gmail.com
Hälsningar Maja
Tack för fina tips!!
Nu har jag pillat med Adobe Express och det är relativt lätt att förstå. Men det innebär inte att det blir bra
Där går att komma igång direkt dock.
Har försökt med DaVinci men de har så sjukt många funktioner så det blir svårt av bara den orsaken. DaVinci används professionellt men är också gratis.
Det finns otroligt många bra filmer om hur man gör YouTube på YouTube, sök generellt eller på det problem som du vill använda. Adobe Express är lätt och gratis och online.
Tack för tips!
Planen är att börja pilla med YT när det lugnat sig med logistiken kring myndigheter och försäkringsbolag. Men har paxat namnet för kanalen redan. ![]()
Investerade både pengar ( ca 3,5K ) för licens plus ett redigeringstangentbord ( Speed Editor ) för betalversionen - som jag rekommenderar - men främst en väldans massa tid för att lära mig programmet för det innehåller en så mycket att man lätt går vilse.
Ett plus är att det finns mängder med förklarande videos och det som de flesta uppskattar mest - är väldigt stabilt - och skulle det krascha förlorar man sällan något. Det är bara att starta om och fortsätta.
Redigerar i all huvudsak videos för Youtube och även om programmet är overkill så är det smidigt att använda. Men det kräver en väldigt bra dator och mycket minne för att det skall bli flyt.