Youtube-karriär någon? Kan det vara värt ett försök?

Har någon här några erfarenheter av en hyfsad lyckad YouTube karriär?

Jag är sjuk i covid nu. Feber osv. Hosta å kunde inte sova inatt. Och där i feberytan inatt dök en tanke att kanske starta en YouTube kanal upp. Jag hade tänkt att det ska vara som en utbildningsplattform med visst underhållningssyfte där jag kan dela med mig av lite rolig och intressant trivia.

Vidare skulle jag ev kunna betala någon för lättare filmredigering för att inte ta för mycket av min egna begränsade tid. Jag har ett mindre konsultföretag som jag kanske kan inkorporera i denna verksamhet och sköta faktureringen därifrån, för att slippa ta det på det privata kontot.

När ni läser detta kanske er spontana tanke är att det är idiotiskt. Satsa den tiden på att jobba lite mer som konsult istället. Genererar förmodligen mer pengar än en kanal kommer göra de kommande åren. Men samtidigt har man ju inte så mycket på att förlora om det inte går.

Min spontana fördom avseende detta med YouTube och andra sociala medier är att det är skitsvårt och att jag ändå är för sen på bollen, men nu dök som sagt en tanke upp om “ja, varför inte?”. Så, vad säger ni? Har någon en erfarenhet ang detta? Vad ska man tänka på?

Är detta en cool idé men stor potentiell uppsida (eller i alla fall en erfarenhet) och liten nedsida eller är det snarare en del av en feberyra från min covid?

Någon av er som faktiskt har någon YouTube erfarenhet att dela med sig av?

2 gillningar

Har en Youtube som fritidsersättning (hobby) som genererar pengar men tyvärr väldigt lite men ändå är roligt att pyssla med.

Skall man leva på YT måste man satsa 200% och hitta parallella inkomstströmmar tex sälja “merch”, Patreon mm.

Själv tjänar jag pengarna på att filma, redigera och publicera seminarier, företagspresentationer, paneldebatter etc.

Faktiskt väldigt kul för man möter hela tiden nya ämnen och spännande personer samtidigt man tjänar bättre pengar särskilt när SVT visar dom.

Men jag använder också mina YT-kanaler för att marknadsföra min filmverksamhet.

PS: Säljer även bilder via Mostphotos vilket ger nålpengar men jag får alltid kickar av att se mina bilder i tidningar och på nätet. :slight_smile:

4 gillningar

En Youtube-kanal är som vilken annan mediainvestering, fast med lite andra förutsättningar. Det är billigt att köra igång, men dyrt att lyckas med. Det är lite som att börja bygga hus med verktyg som du köper på Rusta. Du har fortfarande medieföretagets krav och villkor, men det tar längre tid att nå fram. Å andra sidan, så är allt du egentligen behöver en mobil och en bra mikrofon. Du behöver inte köpa en studiokamera och professionell belysning, och inte heller ljudproduktion av studiokvalitet.

Jag är inte den som ser ner på sådana satsningar – tvärtom. Många har byggt intressanta och rika karriärer trots att de varit medellösa och begränsade. Kolla göteborgaren Peter Lindgren, en DHL-chaufför utan vidare utbildning, som numera driver ett miljonföretag som kretsar kring Youtube.

Det är helt klart en framkomlig bana, om man från början accepterar att även om tröskeln är låg (vilket lockar många att prova) så är startsträckan lång. Men om man har mycket tid som man kan byta ut mot lite pengar under en lång tid så är det definitivt en väg som kan funka.

2 gillningar

Tack för givande svar. Jag tänkte något liknande. Men som du säger förstår jag att det är klokare att det som ett litet hobbyprojekt på sidan om som man tycker om. Har du då detta som ett separat företag som är kopplat till ditt YouTube konto?

Ja och så hör man ju bara om succesfull stories. Men jag har nog aldrig sett en riktigt bra kanal som inte har många följare. Så mycket arbete ger utdelning.

Detta med tid är ett återkommande problem…

Jag ska väl tillägga till ovan att jag gjorde ett försök med Youtube. Jag kom fram till att jag inte var någon bra frontfigur framför kameran. Jag kände mig inte komfortabel. Jag var mycket mera intresserad av att pilla med kameror och mikrofoner. Man måste förstå sina egna begränsningar också, antar jag :slight_smile:

3 gillningar

I all huvudsak enskild firma då fotoprylar är inte billiga och för den typ av filmning jag gör behövs många kameror. mikrofoner, belysning etc. ( Handlat dock 50% begagnat)

1 gillning

Vi är olika men jag kan aldrig sluta att prata och prata och prata. :slight_smile:

1 gillning

Haha, ja, jag önskar jag var likadan, men icke.

Jag ska starta igång en youtube kanal i år inget jag planerar att tjäna pengar på dock mer som en fritidssyssla/hobby men om det trillar in en peng så gråter jag inte över det heller :slight_smile:

2 gillningar

Om jag kan säga den meningen om ett eller två år skulle jag känna mig nöjd. Man ångrar bara sånt man inte gjort har gjort jag hört någon gång. Vette sjutton om jag håller med, men ändå. :slight_smile:

Låter som en bra inställning, i början. Återkoppla gärna när du når 10M sub. :wink:

På ett sätt är det lite galet att försöka. Jag menar det välvilligt. Mediaproduktion är till sin natur ett lagarbete, men man ger sig ändå in i det på egen hand (eftersom man inte förstår detta i början när man försöker göra allting). Det är himla kul, men det gäller att man försöker analysera realistiskt och inte faller för önskedrömmarna. Vilket är skälet till att jag kan skriva “jag gjorde ett försök”.

2 gillningar

Är man inte känd från början tar det nog rätt lång tid innan man kan leva på det, om man ens når den framgången.

Några svenska Youtubers jag känner till som lever på sina kanaler kämpande många år innan kanalerna började generera inkomster tillräckliga att leva på.

Slutar man lägga upp regelbundet kan det dessutom gå väldigt fort för korthuset att rasa.

Dra igång en kanal om du tycker att det är kul. Gillar folk ditt innehåll kanske du lever på det om 5 år.

1 gillning

Har två personer i min närhet som lever på det heltid. De är duktiga på att skapa content således många följare och alla erbjudanden som följer med det. De tjänar väldigt bra på det.

2 gillningar

Tänk på att du förmodligen inte hade upptäckt den bra kanalen om den inte redan haft många följare. Det är så Youtube-algoritmen fungerar: är du populär kommer Youtube att pusha ditt content till fler tittare.

Detta är egentligen enda motsättningen i din idé. Du skriver att du är medveten om att du behöver lägga mycket tid innan du eventuellt kan lyckas. Samtidigt upplever du att just tid är något du inte har.

Med det sagt så kan det givetvis värt att göra ett försök! Oddsen att lyckas är dock ganska dåliga, särskilt om du inte är beredd att satsa särskilt mycket tid.

2 gillningar

Min erfarenhet är att din passion för det du ska hålla på med iom Youtube måste vara väldigt hög. Annars tröttnar man snabbt och bränner ut sig.

Jag började med Youtube år 2014 och filmade när jag körde runt med mc och motovloggade. Hade en serie på hur jag skulle lära mig att stunta (köra bakhjul) och köra på bana. Började plugga Teknisk Fysik år 2015 men höll på med Youtube vid sidan och la ner nog 50/50 tid på plugg och Youtube. Jag skapade en karaktär (anonym) och fick några videos som fick många visningar och därav många prenumeranter. Jag gjorde allt solo (redigering osv). Tog så otroligt mycket tid som man inte alls tänkte på för det var min hobby. Jag har tävlat i SM och är i semi-eliten för den typen av motorcykel-content i Sverige och Europa.

Innan jag började mitt examensarbete på civilingenjörsutbildningen hade jag något över 150k subs och videos med mång-miljon visningar. Har nog laddat upp ganska sällan jämfört med andra youtubers. har mest varit under sommarmånader och då 2 videos i månaden. Har Enskild Firma för att sköta bokföringen och det har varit en trevlig passiv inkomst under pluggtiden med snitt på 3000-15000 i månaden från youtube. sen har jag också sålt merch och haft företagssammarbeten och kunnat få upp debiteringen väldigt mycket där en 1 min annons jag skulle göra innan videon kan gå på typ 30k. Men rent spontant tycker jag att det sänker hela charmen att göra videos där typ en större del av att skapa videon går åt till hur ska jag integrera deras reklam/produkt in i min video så att det inte känns cringe eller fake. Och för det behövs manus och rikligt med planering. Och då kommer jag längre ifrån att göra det jag vill göra…

Sedan examensarbetet som jag började med 2022 kände jag att jag behövde ta en paus med youtube för att slutföra min utbildning. Och nu när jag fick jobb som software Engineer har jag inte tagit upp youtube igen riktigt då jag behövde flytta till Stockholm och bodde i en 25kvm lägenhet och ville komma igång med min it karriär och spara ihop så mycket pengar jag kunde med en lön på 41k i månaden.

Men 2 veckor tillbaka har vi köpt nybyggt hus i förort i stockholm med dubbelgarage för våra 4 motorcyklar (sambo kör också), så tanken är att skapa lite content kring det nu till sommaren och ha det vid sidan av jobb nu när jag inte längre har skola att tänka på. Tänkte också sälja min enduro och köpa en fin och dyr gatu/ban-mc.

Jag skulle nog säga att min känsla av att vilja fortsätta med youtube är nog mest från ens narcissistiska drag om att få vara en “motorcykel-profil” i sverige men samtidigt vara anonym och ha ett vanligt liv vid sidan om. Lite Batman/BruceWayne-kink på det…

För att sammanfatta så från mitt perspektiv är det ofta content om “nya dyra saker” som lockar. Även upgradering och renoveringsprojekt samt polisinteraktioner. Jag gjorde även innan tutorials på hur man gjorde kolvbyte eller dylikt på den typen av motorcykel jag kört med som många andra också kör med på youtube.

För att ge dig lite återkoppling tycker jag du borde testa. Ens första videos kommer alltid vara sämst, för att du kommer få en känsla av att nästa video ska alltid bli bättre. Men se upp för att gå in i väggen pga det. :slight_smile:

11 gillningar

Nice som tusan… Gillar konseptet Batman/BruceWayne… Samt mc…

Jag förstår precis vad du menar och håller med. Behöver i så fall gå ner i tid på mitt ordinarie jobb och därmed mindre lön eller få mindre tid över till familj. Båda alternativ dåliga.

Det du beskriver gör spontant att jag inte tror mitt driv motsvarar ditt intresse för MC. Och kanske också talar för att man behöver ha en vinnarskalle i semi-elitklassen för att lyckas. :wink:

Men det är ju som du säger inte så svårt att börja. Och faller intresset så tror jag snarare att jag helt enkelt kommer sluta innan väggen kommer.

Tack för en mkt målande beskrivning på hur en sån resa kan gå till! Var precis någon sånt jag hoppades kunna få när jag skapade denna tråd.

1 gillning