Hjälp av översyn kring Pensionsparande

Hej alla på Rika tillsammans!

Sedan jag blev introducerad till forumet och de fantastiska Podd avsnitten från J och C och allt annat fantastiskt material. Har intresset vuxit igen och jag har landat att jag behöver se över mitt ”hus” för att kunna skapa den bästa grunden att bygga vidare på långsiktigt.

Bakgrund

I somras påbörjade jag mitt privata pensionerande och tog då hjälp av Avanza pension generatorn på att få en bred fördelning på olika marknader/exponering på endast 5-600kr i månaden (tror jag det var). Gjorde några ändringar själv inom samma kategori för att få en lägre avgift än först förslagna, som ni ser nedan.

Försöker se över hela mitt pension sparande både privat och fördelningen på PPM och vänder mig till er på forumet med den stora kunskap som finns här, för att få råd och tips på hur jag kan optimera och säkra upp min portfölj bättre.

Förutsättningar :

30 år och färdigutbildad från uni sedan 4 år tillbaka. Bor själv, men partner och inga barn än. Så jag har en lång spar/tids horisont för pensions sparandet, då jag ser att jag kan behöva arbeta fram tills jag är 70år (i värsta fall utifrån samhällets utveckling). Men det handlar iallafal om en ca 35-40 årig tids horisont.

Utöver pension och vanligt sparande (på börsen) har jag ett fokus på att bygga upp en buffert bestående av 3st brutto månadslöner på sparkontot. Då denna buffert inte finns till den grad/ stabilitet som jag behöver för att känna mig tryggare. Lägger även undan mindre/symbolisk summa för en önskan om ett framtida bostadsköp, tills bufferten är säkrad.

Utöver min vanliga fondsparande har jag aktier för ca 120k, men en större viktning mot värdebolag och 4k på Fundler. Har valt att fokusera mer på fonder närmsta tiden för att balansera upp risken bättre. Har inga ränte papper, råvaror, guld/silver heller i dagsläget.

PPM (Pension 1)

Avanza Zero

Didner och Gerge småbolag

Danske invest global Sicav Global Index SI

Danske invest global Sicav Global Index Restricted

AP7 Såfa

Valde dessa fonder 2016 (AP7 2019) och inte rört dem sedan dess. Med vald fördelning på 20% mellan samtliga innehaven, (i nuläget är det 1% skiljer sig från den tidigare satta fördelningen) Har en snitt avgift på 0.16% och haft genomsnittlig en värdeutveckling på 11,90% årligen. Upplever att Avanza Zero halkar kraftigt /underpresterar efter/vs indexet som visas på PPM. Men sedan jag har haft den har den under presterat med ca 2% i snitt årlig jfm de andra innehaven. Vilket i sig kanske inte är en oroväckande hög skillnad, men allting ger en effekt långsiktigt.

Privata Pensions sparande (Pension 2)

De är uppdelat mellan Avanza och Sarv, då jag gjorde flytten i början av hösten pga ville få bättre avgifter.

Avanza

SPP aktiefond Europa A sek 15,44%

SPP aktiefond USA A sek 16,13%

Sarv

Handelsbanken global index crit 15,40%

SPP Global plus a sek 14,71%

SEB Sverige indexnära A 13,75%

Spiltan aktiefond investmentbolag 2,31%

Öhman Etiska emerging market A 12,44%

Proethus Fond 9,81%

(Procenten är uträknad baserad på total beloppet som finns placerad kring fonder.)

Proethos fond- Var tidigare Nordea emerging Star Equity BP Sek. Men pga förändringar från Nordea var det inte längre vara möjligt att köpa fonden på Sarv därför valde jag att göra förändringen till Proethus istället.

Spiltan aktiefond hamnade efter % pga flytten tog sådan tid och inte fått samma mängd månads insättningar därför har fördelningen blivit senare än tänkt.

Läger 800kr/månaden i det privata pensions sparande, med tankar om att kanske göra en ökning i framtiden. Då jag har fokus idag att bygga upp 3 månads löner i buffert.

Vanligt Fond sparande (spar 3)

Avanza

Plus fastigheter sve index 13,13% (Ny under hösten)

Plus Teknologi sve index 8,89% (Ny under hösten)

Plus Medicin sve index 3,04% (helt ny fond)

Plus Små bolag Sve index 12,96%

Länsförsäkringar Global indexnära 12,16%

Avanza Sverige 12,78%

Sarv

Splitan aktiefond Investmentbolag 8,55%

Didner & Gerge US small and Microcap 14,84%

Didner & Gerge Småbolag (Norden) 13,65%

(Procenten är uträknad baserad på total beloppet som finns placerad kring fonder.)

Har satt ett månadssparande på 100kr i varje fond på Avanza (totalt 600kr) Jag är öppen att utöka detta något, för att balansera den bättre och inkludera innehaven på Sarv). Tidigare putsat in ca 2-2,5k i månaden i aktier (sista 6 månader), men planerar inte göra det i samma utsträckning framöver. Men med att jag känner mig själv bäst så kommer jag säkert putsa in lite mindre summor för lite köp av aktier vid några gyllene tillfällen som visas.

Frågeställning:

Stämmer det att man ska tänka fonder med högre avgifter på PPM pga den höga rabatten man får där, för att få ut det mesta av det?

Hur ska jag tänka kring exponering mot tillväxt marknaden på PPM?

Borde jag ha exponering mot guld på PPM?

Har funderingar att få en mindre exponering kanske 5-7% mot Ryssland med exempelvis ”Swedbank Robur Ryssland” fond ( efter Podd avsnitt 211 från Avanza, blev lite såld ). Även mot andra tillväxtmarknader, tycker dock att många är så tungt viktade mot kina. Är intresserad att få exponering mot andra marknader som växer eller kommer växa allt mer i framtiden som Indien, Brasilien mm. En fond som jag funderar lite kring (haft förut många år sedan) är Tundra Sustainable fund. Även om denna kanske inte direkt riktad mot dessa 2 länder jag nämnde ovan.

Andra förslag på bra fonder mot tillväxtmarknaderna?

Hur stor % ska exponeringen mot tillväxt marknader vara totalt? Ska jag undvika att välja någon sådan Fond i PPM?

Hur upplever ni viktningen idag?

Från RT sida har jag fått upp ögonen för: AuAg Silverbullet, Precoius green, är även nyfiken på Coeli Global Select Fund R (gissar att det är denna de menar), som jag funderar på att få exponering mot på något sätt. Vet att AuAg inte finns på PPM att välja. Såg att Coeli Global finns på PPM.

Ska jag byta till dessa i mitt privata pension sparandet eller är det mer för mitt ”vanliga” sparande? Vilka byter jag då bort?