Jag förmodar att du menar “inom tre år”. Eller pratar vi om adoption? Hursomhelst, bra med bakgrundsinfo:
Det skiftar väl lite i dagsläget, men några procent skulle jag säga. Kolla lite hos olika mäklare vad de själva skriver. Bor ni attraktivt så vill ni ju att de har incitament att få upp priset och inte bara göra en snabb affär (tänker jag). Home stageing och så’nt är ju olika beroende på var ni bor, vad som anses “normalt” osv. Ibland ingår det hos mäklaren. Städning kan man göra själv eller ta in. Jag har svårt att se att flyttstädning skulle vara så dyrt. Ibland ingår även detta i mäklarens “paket”.
Skatten bör ni kunna skjuta upp när ni skaffar nytt boende. Googla på uppskov eller avvakta kloka svar längre ner i tråden.
Bortser vi från lånet utan bara tar vanlig drift i form av uppvärmning, sophämtning, vatten och avlopp etc så skulle jag säga att 2500-3500 i månaden är rimligt att räkna med. Sedan spelar ju innetemperatur, läge i landet, om ni ska ha uppvärd spapool och liknande, in.
Det där får ni avgöra. Men jag hade nog försökt få till försäljning först med tanke på hur mycket ni redan har lån på. Det är en annan sak om man har kontanter löst s a s.