Nu ska jag beskriva mitt livs klantigaste grej. Jag borde ha tagit itu med detta tidigare, ju mer tiden går ju svårare blir det antagligen att reda ut.
När jag var ung och ekonomiskt obekymrad arbetade jag ett par år i USA och ett par år i Frankrike. Rimligen borde det ha givit någon pension. Jag vet att min manager i USA vid ett tillfälle försökte förklara för mig att jag hade en 401k-plan men mer mins jag inte.
Jag har inte ens koll på mitt social security number och inte heller mitt numéro de sécurité sociale i Frankrike. Och självklart har jag inte adressuppdaterat (och vet inte vilket bolag jag skulle ha adressuppdaterat hos). Å andra sidan finns det bara en person med mitt namn, åtminstone i Sverige.
Är det någon som lyckats hitta en gammal 401K-plan i USA? Hur?
Eller vet vad som gäller för pension inbetald i det franska systemet?
Jag tror att 401-planen är störst så den är jag mest intresserad av. Den har varit på tillväxt i över 20 år nu så kanske är den värd att leta efter.
Kommer du ihåg vilket företag du jobbade åt? Om ja och det finns kvar kan du börja med att kontakta Human Resources där och se om de kan hjälpa dig. Du kan även prova https://lostandfound.dol.gov men du behöver använda VPN för det eftersom den blockar trafik från Europa.
Ja, jag vet vilja jag jobbade för. De har blivit uppköpta eller i alla fall bytt namn. Jag skickade ett mejl till den adress jag hittade på hemsidan. Efter att ha letat i dammiga källarkartonger hittade jag ett gammalt pass med mitt arbetsvisum. Det framgår ju tydligt där vem jag jobbade för och när.
Om du hittar den så gör INTE en rollover till IRA vilket är ett vanligt förslag. Det kommer att tolkas som att du överför till ett icke-pensionskonto och beskattas som inkomst i Sverige.
Tack! Jag ska komma ihåg det. Min plan är egentligen att bara hitta vem som förvaltar planen och uppdatera mina kontaktuppgifter hos dem, ta reda på vad som gäller för uttag den dag det är dags. Jag har inga planer på att ta ut eller flytta pengarna i nuläget, de kan ligga kvar 10 år till.