Hej alla,
Jag hjälper just nu min pappa att se över, och sätta igång, hans pension. Detta är i princip min första aktiva interaktion med pensionssystemet, vilket gör att mycket är nytt för mig. Jag vet att det finns många duktiga inom detta (och allmänt vettiga) här på forumet som kanske kan hjälpa med råd.
Bakgrund:
Pappa är 68 år, har jobbat (både statligt och privat) i princip hela livet, och alltid varit mån om att spara bra till pensionen (via framförallt tjänstepensions-upplägg). Han blev lämnad av vår mamma för ca 10 år sen, och har varit ensamstående sedan dess. Han älskade att jobba, men såg fram emot att gå i pension vid 70 års ålder och leva ett gott och aktivt liv.
I våras hände det som inte får hända, och som har vänt upp och ner på hela vår familjs liv. Pappa fick en diagnos, och drömmen om en lång och aktiv pension har nu raserats till en uppskattad överlevnad om ca tre år. Pappa slutade genast jobba (är sjukskriven nu), och ser nu över hur han vill spendera sina sista år. Därav mitt uppdrag att se över pensionen.
Pappa har som sagt pensionssparat bra. Men har själv aldrig satt sig in och gjort egna val i frågan. Hans pension består av ungefär 20% allmän-pension (varav 15% inkomstpension och 5% premiepension), 70% tjänstepension (varav mest ligger i Statens pensionsverk, SPV) och lite i AMF och Kåpan, samt ca 10% i privatpension i SPP.
Pappas vilja är att
- Ta ut tillräckligt med pengar för att kunna göra de här sista åren de bästa vi kan. Både att uppleva saker, de drömmar han har kvar, och samtidigt att vi kan anlita den hjälp vi behöver den sista tiden om pappas fysik blir sämre.
- Se till att hans barn (jag och mina 2 systrar) får ta del av arvet efter honom.
Vi har ringt runt till alla pensionsbolag som äger hans försäkringar och kollat möjlighet till ovan.
- Det snabbaste vissa pensioner kan tas ut är på 5 år, men de flesta är dock på 20 år. Vissa livet ut.
- Det finns inget sätt att snabbare ta ut pengarna.
- Ingen av pensionerna har återbetalningsskydd, och för att lägga till detta krävs att man är frisk efter hälsoprövning. (Eller att man skaffar sambo, gifter sig, eller skaffar barn).
På något sätt är jag lite i chock efter att ha satt mig in i detta. Detta är pension som pappa sparat till och jobbat hårt för hela arbetslivet, och sen nu när han faktiskt behöver pengarna så finns det inga sätt att få dem. Även om han tar ut så mycket han kan, så fort han kan, så kommer pappa behöva leva sparsamt de sista åren i hans liv. Och han kommer inte få lämna efter sig något. Förutom den lilla del han kommer hinna ta ut, så kommer i princip hela pensionen brinna inne.
Jag tycker det hela känns så märkligt bara. Hela systemet. Också sådana konstiga system som att om pappa skulle gå ut på stan och hitta en sambo imorgon så skulle han kunna lägga till återbetalningsskydd till oss utan problem. Eller om han hade gjort detta för 3 månader sedan innan hans diagnos var fastställd. Jag blir också ifrågasättande till att fortsätta tjänstepensionspara via mitt eget jobb, då jag inte visste hur låst man kan bli i framtiden.
Jag vet inte om någon har några tips eller varit i liknande situationer. Mest skriver jag för att uttrycka min förvåning över hur system fungerar.
Hoppas ni har en fin sommar där ute.
HiLo