Råd gällande sjuk pappas pension

Hej alla,
Jag hjälper just nu min pappa att se över, och sätta igång, hans pension. Detta är i princip min första aktiva interaktion med pensionssystemet, vilket gör att mycket är nytt för mig. Jag vet att det finns många duktiga inom detta (och allmänt vettiga) här på forumet som kanske kan hjälpa med råd.

Bakgrund:
Pappa är 68 år, har jobbat (både statligt och privat) i princip hela livet, och alltid varit mån om att spara bra till pensionen (via framförallt tjänstepensions-upplägg). Han blev lämnad av vår mamma för ca 10 år sen, och har varit ensamstående sedan dess. Han älskade att jobba, men såg fram emot att gå i pension vid 70 års ålder och leva ett gott och aktivt liv.

I våras hände det som inte får hända, och som har vänt upp och ner på hela vår familjs liv. Pappa fick en diagnos, och drömmen om en lång och aktiv pension har nu raserats till en uppskattad överlevnad om ca tre år. Pappa slutade genast jobba (är sjukskriven nu), och ser nu över hur han vill spendera sina sista år. Därav mitt uppdrag att se över pensionen.

Pappa har som sagt pensionssparat bra. Men har själv aldrig satt sig in och gjort egna val i frågan. Hans pension består av ungefär 20% allmän-pension (varav 15% inkomstpension och 5% premiepension), 70% tjänstepension (varav mest ligger i Statens pensionsverk, SPV) och lite i AMF och Kåpan, samt ca 10% i privatpension i SPP.

Pappas vilja är att

1. Ta ut tillräckligt med pengar för att kunna göra de här sista åren de bästa vi kan. Både att uppleva saker, de drömmar han har kvar, och samtidigt att vi kan anlita den hjälp vi behöver den sista tiden om pappas fysik blir sämre.
  2. Se till att hans barn (jag och mina 2 systrar) får ta del av arvet efter honom.

Vi har ringt runt till alla pensionsbolag som äger hans försäkringar och kollat möjlighet till ovan.

• Det snabbaste vissa pensioner kan tas ut är på 5 år, men de flesta är dock på 20 år. Vissa livet ut.
  • Det finns inget sätt att snabbare ta ut pengarna.
  • Ingen av pensionerna har återbetalningsskydd, och för att lägga till detta krävs att man är frisk efter hälsoprövning. (Eller att man skaffar sambo, gifter sig, eller skaffar barn).

På något sätt är jag lite i chock efter att ha satt mig in i detta. Detta är pension som pappa sparat till och jobbat hårt för hela arbetslivet, och sen nu när han faktiskt behöver pengarna så finns det inga sätt att få dem. Även om han tar ut så mycket han kan, så fort han kan, så kommer pappa behöva leva sparsamt de sista åren i hans liv. Och han kommer inte få lämna efter sig något. Förutom den lilla del han kommer hinna ta ut, så kommer i princip hela pensionen brinna inne.

Jag tycker det hela känns så märkligt bara. Hela systemet. Också sådana konstiga system som att om pappa skulle gå ut på stan och hitta en sambo imorgon så skulle han kunna lägga till återbetalningsskydd till oss utan problem. Eller om han hade gjort detta för 3 månader sedan innan hans diagnos var fastställd. Jag blir också ifrågasättande till att fortsätta tjänstepensionspara via mitt eget jobb, då jag inte visste hur låst man kan bli i framtiden.

Jag vet inte om någon har några tips eller varit i liknande situationer. Mest skriver jag för att uttrycka min förvåning över hur system fungerar.

Hoppas ni har en fin sommar där ute.
HiLo

10 gillningar

Tråkig situation! Beklagar.

Kanske ett samtal med med @Monica skulle hjälpa?
Hon driver en tjänst där hon hjälper folk med liknande frågeställningar

2 gillningar

Hej.

Beklagar först den situation din pappa och hela din familj är i.

Har själv upplevt liknande öden, att pensionssparande ibland kan bli en fälla. Det är därför jag själv valt att spara till pensionen i en ISK, för att inte bli inlåst.

Tror systemet som det fungerar idag är designat för att vara ok för alla pensionärer. Så att vissa delar av pensionspengar tillfaller gruppen pensionärer när någon går bort, i stället för att gå i arv.

En släkting ville ordna så jag får hens tjänstepension om hen går bort tidigt. Men de spärrar du upptäckt framkom. Så det går inte.

Nu är det sent i din pappas fall, men rådet är att se till att i alla fall ens privata pensionssparande är olåst, om livet inte går som planerat.

Jag hoppas du ändå får en fin och meningsfull sista tid med din pappa. Förlorade själv min pappa i cancer som barn, tyvärr gick det väldigt fort, i det läget var tid den största rikedomen.

Hoppas även att någon kanske kan ge tips på trix, som jag inte vet om.:crossed_fingers:

3 gillningar

Tack för fina ord.

Jag tar gärna kontakt med @Monica. Om du ser den här pingen Monica så får du gärna skicka dina kontaktuppgifter, annars försöker jag leta upp dig på annat sätt.

1 gillning

Beklagar den tråkiga situation ni råkat ut för. Håller med andra här om att kontakta @Monica som är otroligt duktig på området och dessutom väldigt trevlig och sympatisk.

Nu hjälper det ju inte er i den uppkomna situationen men som jag skrivit här tidigare förstår jag inte argumentet att skippa efterlevandeskyddet om man inte verkligen behöver de extra procenten man får eller om man inte har några arvingar alls efter sig. Systemet bygger ju på att de som vill ha eller behöver tillskottet ömsesidigt delar sina kvarvarande pensionsmedel till andra som gjort samma val. Det är ju inte så att staten eller någon annan går in och konfiskerar det man ev. inte själv får eller hinner utnyttja.

Jag tänker precis som dig att det jag sparat ihop och betalat in till systemet vill jag att någon i familjen skall få del av oavsett om dom behöver det eller inte. Och i vårt fall tror vi att vi skulle klara oss var och en på den egna pensionen men samtidigt behöver vi inte tillsammans det extra lilla bidrag det skulle ge att inte ha kvar efterlevandeskyddet.

Om det inte finns något annat sätt att lösa saken skulle vi valt att sätta kortast möjliga utbetalningstid som vad jag vet är 5 år.

1 gillning

Jag håller helt med. Jag tycker även det är väldigt märkligt att efterlevnadsskydd inte är aktiverat som default. Och att man själv får välja bort det om man vill ta del av den extra procenten. Min pappa har som många andra inte gjort några aktiva val för sin pension, och nu när han blir sjuk så fråntas han det valet helt plötsligt. Att inte längre få bestämma över sina intjänade pengar. Pappa har som sagt inte tagit ut någon pension än, så har inte tagit del av andras inbetalningar.

Hemskt det som ni går igenom. Självklart ska efterlevnadsskyddet alltid vara på och aldrig gå att ta bort. Det är hemskt att det inte är så idag.

Vi har haft det aktiverat by default från början på alla våra TJP men det kan kanske skilja mellan olika avtalsområden. Har även för mig att man kan välja eller välja bort det för premiepensionen när man aktiverar allmännpensionen första gången.

1 gillning

Jag beklagar situationen. Det enda ni kan göra är egentligen att titta på kortast uttagstid för varje försäkring samt att kika om någon av försäkringarna är kollektivavtalade. Det är sällan hälsoprövning vid flytt av kollektivavtalade försäkringar och vanligtvis brukar man kunna välja till återbetalningsskydd i samband med flytten. Prova att logga in på den valcentral han har försäkringar och se vilka alternativ som dyker upp. Ring även valcentralen och fråga dem.

7 gillningar

Jag förstår frustrationen. Tyvärr kräver det din Pappa vill i alla fall för Vissa bolag vad jag förstått planering i god tid där man ändrar till efterlevandeskydd medan hälsan är god och man kan få en godkänd hälsodeklaration.
I vissa fall har jag upplevt kan man ÄVEN för bolag som säger att dom kräver hälsodeklaration i samband med att man ändrar till efterlevandeskydd i samband med att uttaget påbörjas få OK på att få utbetalt MED efterlevandeskydd i ex 5 år utan hälsodeklaration. Jag har en sådan försäkring har det visat sig.
NÄR jag för länge sedan frågade om man kunde byta till MED efterlevandeskydd sa dom inget annat än att då krävs godkänd hälsodeklaration. Det sas inget om att jag i samband med uttag påbörjas kunde välja fritt 5 till 20 års uttag MED efterlevandeskydd. Vet inte om över eller under riktåldern spelar roll.
Tyvärr är det inte ovanligt har jag upplevt att man i bästa fall får svar på det du exakt frågar om. Tyvärr Inte vanligt att man tipsas om andra vettiga alternativ. Svaren man får verkar ofta vara ett par hopklippta standardsvar om man mailar.

Man kan kanske ringa annan rådgivare och fråga följdfrågor eller modifierade frågor.

Man kan också gå in på hemsidan där man kan sätta igång utbetalning av pensionen och se vilka val som finns tillgängliga att välja, Minpension.se beskriver inte alla alternativ.
Vissa av mina pensionsbolag tillåter uttag på 2 år! . Inget Minpension.se visade.

OCH en viktig sak . Premiumpensionen kan du i samband med att den BÖRJAR tas ut välja skall ha efterlevandeskydd. OM du inte väljer det då går det inte att ändra. (jag gjorde den tabben)

1 gillning

Mycket tråkigt att höra om din fars sjukdom. :cry:

Det var det på min, innan jag svaktiverade det. Är du säker på att din far inte tagit bort det?

Bra tips - tack!

Detta gäller tyvärr bara make/maka/partner/sambo - vilket jag tolkar det som att det inte finns i detta fall. Efterlevandeskydd - Vad händer med pensionen när du dör? | Pensionsmyndigheten

6 gillningar

Tack för alla tips. Det uppskattas. De flesta försäkringarna är kollektivavtalade och vi kommer försöka se om det går att byta och då få bättre förmåner på vissa av försäkringarna som ditt tips säger Monica, helst att vi kan byta till någon som iallafall tillåter kortare (5 års) uttag.

Den klart största delen ligger i Statens Tjänstepensionsverk (SPV), och där finns ingen möjlighet till flytt. Inte på Kåpan heller. Men en liten del (ca 10%) ligger i AMF och SPP och där verkar flytt vara möjlig.

Det är fortfarande för mig otroligt hur ett så stort pensionssparande kan nästintill gå upp i rök. Vårt mål blir nu som sagt att försöka göra det vi kan och ta ut så mycket pengar så fort som möjligt, samt att bara utnyttja tiden vi har kvar tillsammans med roligare saker än ekonomi.

Kommer själv ta lärdomen att i princip endast spara privat till pensionen så mycket jag kan. Då systemet just nu är förbryllande dåligt.

2 gillningar