Hjälp en journalist | Känner du någon som också kommer få totala elkostnader på 50 000 - 100 000 kr för oktober till mars?

Jag har delat med mig i denna tråd hur vi sannolikt kommer att få en elräkning på 100 000 kr för vintermånaderna oktober - mars/april om elpriset ligger runt 400 - 500 öre/kwh.

Igår pratade jag med en trevlig journalist om läget och min oro för den svenska medelklassen. Han skulle gärna vilja komma i kontakt med någon i liknande situation.

Om du är i liknande situation eller känner någon, hojta gärna till mig via meddelande eller mejl till jan@rikatillsammans.se så förmedlar jag en kontakt.

6 gillningar

Skrev ett mejl, om det är intressant. Alltid tillgänglig :slightly_smiling_face:

Är i en liknande sits. men är inte intresserad av att va en sån som “gråter ut” i media.

Augusti brukar ligga på 700-800kr. Vi har sänkt förbrukning med 10 procent mot i augusti ifjol ändå landa fakturan på 2500ish förbrukning 423 kWh
Sept just nu 480kwh, oktober brukar ligga på 900 sen ökar de till 1500-1800 kWh under vintern.

Kanske inte riktigt upp mot 100k men känner ingen glädje att dra igång värmen nästa vecka i huset.
Bor i södra Skåne.

Klarade mig billigt undan med 1000 kr för 194 kwh.
Kallaste månaden i vintras var förbrukningen 2700kwh i ett radhus på 114 kvm
Nej det är inte tjocka väggar​:woozy_face::cold_face::moneybag:

Spontant känns ju Rikatillsammans inte som rätt forum för att hitta hushåll som riskerar att hamna i skiten pga avsaknad av buffert . Det har ju vi sett i alla undersökningar att vi inte riktigt är som resten av landet när det kommer till medvetenhet om privatekonomi.

Runt 50% av Sveriges befolkning har valt att bo i hus och 50% i lägenhet. Runt storstäderna lär det ju främst vara välbärgade som har råd med hus och där lär det finnas saker att dra in på eller kapital att frigöra både löpande iom hög inkomst och befintligt.

De som bör ligga sämre till tänker jag är de som bor i mellanstäder (Skåne tänker jag Hässleholm, Kristianstad, Eslöv mm) Där många kan ha haft råd att skaffa hus trots en ”vanlig” arbetarlön 20-30.000kr/mån (industri, lager, regionen mm) men som får svårt att hantera en kraftigt ökad månadskostnad. Dessa kan ju behöva sälja huset för ett mindre bra pris och flytta till lägenhet och komma undan problemet. Förhoppningsvis kanske många i denna situation kände av det redan förra vintern och gjorde skiftet till lägenhet redan då, men det kanske är för mycket att hoppas på?

Jag tycker det hade varit intressant att höra var gränsen går för villaägare i eller i närheten av städer innan de kikar på lägenhet istället och hur resonemanget går där. Det pratas ganska mycket om allt som kan göras för att dra ner förbrukning och effektivisera mm. Men den ”abrupta” lösningen att flytta tycker jag inte lyfts så ofta. Varken här eller givetvis inte i media. (På köpet försvinner ju bilen då tillvaron hos många kan göras mer kompakt och det i regel är trångt att ha bil i stan :wink:)

Ditt svar provocerar mig men kan ändå inte låta bli att skratta åt svaret. Jag kanske missförstår texten?
Mellanstäder, haha, jag bor i en sån stad i Mellansverige, jag har en ”vanlig” knegarlön och bor i hus (ja, jag har förvisso tagit lån på det för många sedan) och tro mig när jag säger detta: jag kommer att bo kvar, jag kommer att ha råd att betala elen, jag kommer ha råd att betala räntorna. Trots min ”vanliga” knegarlön.

Jag vet inte om du i din bubbla tror att alla hus kostar +10 miljoner? Och att alla sk fattiga knegare köper ett hus för sådana summor?

Men visst, en del ”vanliga” knegare har säkert belånat sig upp över öronen och kört rörligt på både ränta och elpriset, då blir det nog svettigt och jag tycker synd om dessa.

Jag tror inte hela Sveriges ekonomiska elit är på detta forum utan tror även att det är en hel del ”vanliga” knegare med ett ekonomiskt intresse som huserar här också.

6 gillningar

Förstår att det var lite provocerande.
Husen jag ser inom bilavstånd runt Göteborg inom 2-3mil kostar ändå från 5-6milj vilket gör det svårt för några med knegarlön att köpa som kanske kan låna 3milj som mest?
Jag tänkte mer att husen i mindre städer kanske kan gå att få tag på för 2-3milj men att löpande kostnader ändå är ganska lika de med hus för 5-10milj.

Jag menade inte att racka ner på knegare utan mer se det från vilka vi ska ”tycka synd om i media”. Medel-Höginkomsttagare med hus i 8-10milj-klassen eller ”knegare” som bor i mindre stad där lägenhetsutbudet inte är lika vettigt och valen inte är lika många?

Är själv en ”fattig knegare” sett till min lön och kapital. Har heller inte en chans att skaffa hus (inkl merkostnaden det innebär). Kanske om bostadsmarknaden vänder tvärt och löper på som tåget som senaste 12 åren dock…

2 gillningar

Mitt svar har inte med räntor eller stora lån att göra utan handlar enbart om Elpriserna som också nämns som fokus i trådstarten. Och vilka villaägare som får svårare än andra att hantera höga elpriser

2 gillningar

Ok, jag förstår. Ja, det kanske är snarlika i en del fall, förutom räntan om den är rörlig.
När jag och min fru köpte hus så låg räntan på runt 3,5-4% och klarade vi då att bo här så kommer vi att klara det nu. Det gäller att rätta munnen efter matsäcken.
Det har varit otroligt billigt att låna pengar de senaste åren och är man lite yngre (och kanske lite naiv) så har det varit lätt att överbelåna sig vid t ex bostadsköp i tron att räntorna kommer att hålla sig runt 1,5% i en evighet.

Har en ”kompis-kompis” som har byggt ett nytt hus och även köpt en fjällstuga, som har direktverkande el, vet inte exakt vad det paret tjänar men skulle tro att det är i övre gränsen av en knegarlön och inga ärvda pengar eller tidigare bostadskarriär. Jag tror det blir kämpigt för dem i dessa tider.

1 gillning

Jag tror inte att det är lätt att hitta någon som upplever enbart elkostnaden som det stora problemet. I de fallen går det säkert att bygga bort problemet med bättre uppvärmningsteknik. Det är räntorna, bensinen/dieseln/maten/elen osv osv.

En poäng som journalisten skulle kunna få fram är att ÄVEN med höga elpriser ÄR det svårt att få en vettig investering i energibesparande åtgärder eller motsvarande då det är DYRT att bygga om, byta ut och i övrigt renovera hus. Den slutsatsen Jan har gjort i den andra jättetråden.

Det är ett litet antal bostäder med direktvärkande el eller gas som är tajt på det men de allra flesta kan göra en åtgärd.

Skall vi sänka energiförbrukningen behövs det som förr i tiden bidrag och avdrag, tex fick man det för att ersätta direktvärkande el med värmepumpar. Eller vansinniga elpriser som nu för att räkna hem det inom rimlig tid (< 10 år)

Kanske vore dags att ställa solcellsbidraget mot energibesparingsbidraget? Det vore ett upplägg för en journalist att gräva i ?

Men nu gick vi OT. Men visa gärna journalisten denna tråden , Jan :slight_smile:

3 gillningar

Jag bor i en 1600 tals gård i bohuslän, renoverad och tilläggsisolerat timmerhus (bohustimmrad, dvs panel för att skydda timmer mot vårt havsklimat) 2 elbilar, jag har medelhög inkomst (35-40) men studerande fru och två barn 7&14, så totalinkomst nog medelsvenson just nu.

Självklart direktverkande el eftersom huset från blrjan uppförts innan varken värmepumpar eller el var något som uppfunits, men i övrigt är modern standard införd, 3 glas fönster, ventilation osv, självklart finns stor murstock och insatskamin oct till denna brukas sppridningssystem så att hela huset värms, december förra året förbrukade vi 3491 kWh, självklart är de 2 elbilarna delaktiga i detta eftersom de någon gång måste laddas, vi har timdebitering och alla stora förbrukare styrs till lågpristider, i dec var dock problemet att det inte fanns några lågpristider under perioder av månaden, så kostnaden hamnade på 7268 kr + nätavgifter så lite över 10000 kr.

Elpriset nu ligger nästan i nivå med december, så om utvecklingen fortsätter ser vi nog 15-20k i december, då är nog inte 100000 okt - mars särskilt orealistiskt.

2 gillningar