Hjälp gällande frågor om sophämtning för restaurang

Nu har hyresägarna bestämt sig att ha ett separat soprum för lokalhyresgästerna i den byggnaden som min familj driver vår restaurang verksamhet, innan kunde vi slänga emballage, plast och metallförpackning i de sopkärlar som redan fanns tillgängliga för boende-hyresgästerna och hade endast avtal för hämtning av matavfall och hushållssopor, på så sätt har vi faktiskt sparat massa pengar utan vi i princip tänkte på saken då vi kunde “dela” sophämtning med hyresägarna.

Men nu måste vi alltså ordna avtal med bolagen själva för hämtning av de olika avfall, och eftersom detta var något som den förra ägaren ordnade och mina föräldrar är lite vilsna i detta har de bett mig att hjälpa till, jag tittade då igenom vår nuvarande avtal och ser att vi betalar cirka 11 000 - 12 000kr per kvartal för hämtning av matavfall + hushållsoppor samt fettömning.

Min fråga nu är om det verkligen känns rimligt att betala den summan, och om det nu stämmer blir jag väldigt orolig hur mycket vi kommer att behöva betala om vi ska ordna hämtning av emballage, plast och metallförpackning också. Är verkligen tacksam om det finns några här i forumet som är kunniga inom detta och kan dela kunskaper och råd.

Vår restaurang befinner sig i centrala stockholm, och kanske värt att påpeka att soprummet ligger ca 10m i från ingången, det nya soprummet är precis brevid det gamla så avståndet är detsamma (detta då man tar avgift baserat på avståndet mellan soprummet och sopbilen, vilket jag inte hade någon aning om innan.)

Jag har jobbat en del på kommuner med avfall och sophämtning, bland annat med taxor. Det var ett litet tag sen men har lite koll.
Några frågor bara

• Hur ofta sker tömningen?
  • Är det baserat på vikt/sortering på något sätt eller är det standardtaxa oavsett?
  • Sen rent generellt kan jag tänka mig att ni borde få sänkt hyra om de tar bort något från avtalet ni har haft tillgång till tidigare? Kan vara värt att kolla upp och kanske faktiskt driva mot ägaren. Kanske kan ni hitta en gemensam lösning. De borde spara en del pengar på att ni inte slänger era grejer där.
1 gillning

Tack för svar!

• Vi har för nuvarande tömning 1ggr/vecka, och fettömning 1ggr/månad.
  • Behöver nog kolla mer noggrant i det där, men tror att kostnaden är baserat på storleken (i liter) på kärlarna som hämtas. Så just nu har vi två kärlar där en är på kanske 120L och en annan som är betydligt större, och vi kanske behöver avtala om 3 nya, så min rädsla är att vi kanske dubblar våra sophämtningskostnader, vilket känns otroligt surt då den extra kostnaden kommer definitivt kännas av.
  • Ska absolut kolla upp det där med hyran. Gällande gemensam lösning: De har historiskt sett varit väldigt inflexibla med sånt, samt tror jag att deras tanke är att placera fler kärlar för boendegästerna där vi har våra just nu.

Spontant tycker jag att ni betalar väldigt mycket.

Min erfarenhet är att soptömning är lite av en djungel men det lönar sig verkligen att göra läxan. Priserna skiljer enormt mellan olika företag och vilken tunna de ska hämta.

Jag har drivit egna restauranger i Malmö/Lund men tror inte det är någon skillnad på hur det fungerar i Stockholm.

Till att börja med måste man ta reda på hur ofta de är där på sin standard rutt. Det kan t.ex vara mycket billigare att ha färre hämtningar men fler kärl. Så istället för ett 370l kärl som töms 2ggr i veckan beställer man två kärl som hämtas en gång i veckan.

Priset på de olika kärlen varierar något oerhört. Att sortera avfallet noga är viktigt. Jag minns inte exakta siffror men har för mig att vi betalade 25gånger mer för restavfall/brännbart än för pappen.

Olika företag är bra (billiga) på olika saker. Så var inte rädd föra att anlita 5 olika företag för att hämta 5 olika saker.

Har ni stor fettavskiljare i gatan då är tömning 1 gång i månaden alldeles för mycket. (Förutsatt att det inte är en enorm restaurang med tusentals gäster dagligen) Det går att installera larm som säger till när den ska tömmas. Så klart dyrare per tömning än ett abonnemang men oftast billigare i längden.

1 gillning