Avfallskvarn i Sverige

Är det någon som har erfarenhet av installation/användning av avfallskvarn istället för att använda papperspåsar för matavfall, specifikt i Sverige? (bra/dåligt, enkelt/svårt, är det speciella regelverk man måste följa, osv)

Min första tanke är att det är viktigt att kontrollera med kommunen du bor i om det lokala reningsverket har kapacitet och möjlighet att omvandla organiskt avfall till biogas, annars skickar du ju bara ned malda sopor i avloppet.

2 gillningar

Avfallskvarn är generellt sett en bra och miljövänlig lösning. Reningsverken tar vanligtvis tillvara på organiskt avfall.

Det är dock inte all kommuner som tillåter avfallskranar, medans en del faktiskt uppmuntrar det.

2 gillningar

Det är förresten inte svårt att installera, men det kräver en del plats under diskhon. Skulle gissa att det kostar i underkant av 10 000 kr om man anlitar en rörmokare.

Min bror har en sådan. Den verkar fungera bra. Jag hörde också från någon att det skulle vara billigare att beställa avfallskvarn från utlandet. Det var några år sedan så det kan ju ha ändrats men värt att kolla upp.

Vi har fått installerat avfallskvarnar i våran brf. Installationen gick fort. Säkert <30min (Anm. Nybyggda lägenheter). Jag var smått skeptisk innan men det är faktiskt väldigt bekvämt. Har använt det i ca 2 år nu. Slipper hantering av allt organiskt avfall/kaffefilter/etc… som ofta är fuktigt och annars ligger och jäser och luktar under diskbänken. Man får dock passa sig så man inte maler ner oönskade saker. T.ex. disktrasan eller farmors kaffeskedar i silver.

Med det sagt så vet jag inte hur miljövänligt det egentligen är jämförelsevis om man ska försöka ställa sådana aspekter mot varandra. Några exempel som jag kommer på spontant:

Avfallskvarn:
Det går åt en massa vatten när man spolar (för det måste man) samtidigt som man “maler”.
Det går åt ström.
Hur effektiv är användningen/hanteringen av det extra material som spolas ner i avloppet?
Kvarnarna ska produceras.

Gröna plastpåsar/ Papperspåsar:
Extra soppåsar ska produceras
Mer sopor → Fler sopbilshämtningar?
Hur effektivt är tillvaratagandet av dessa sopor egentligen?

1 gillning

Glöm inte elen, installation såklart men en kvarn håller inte för evigt och går sönder. Avfallspåsarna får man ju gratis av sopgubben.

Man ska inte fråga så mycket om regler hit och dit :slight_smile:

Kört med Evolution 200 i 10år. Slänger det mesta i komposten men allt du diskar av från tallrikar och annat går i kvarnen. Jag står aldrig och plockar upp något från diskhon.