Jag skulle behöva din hjälp eftersom jag har klurat och fastnat.
Målet: jag skulle önska fler berättelser från dig och andra i communityn om stort och smått kring era ekonomiska resor. Målet är att samla ihop dem och inspirera andra. Lite “show don’t tell”.
Många av de mest uppskattade avsnitten är avsnitt som med @angaudlinn, @monica, @Monika_Hil, @victorbull, @Jonathan.S, Sandy med flera. Det är historier som jag har fått tack vare att ni har delat med er, skickat ett mejl eller liknande. Men jag vet att det finns många fler där ute.
Jag tror att många av er också inte delar med er för att man känner att man själv har gjort inte är något märkvärdigt. “Att starta ett konto på Lysa är väl inget?” men det kan det ju absolut vara. Ibland till och med en större grej.
Frågan: hur formulerar jag det här som en fråga?
Jag har gjort ett antal försök men det faller ofta lite platt. Typ “Vad är du stolt över?”, “Vad har RT betytt för dig?”, “Vad har du gjort i din ekonomi?” tycker är frågor som är nära men inte klockrent. Kan du hjälpa mig tänka?
För jag tror att många inte vill oavsett vilka frågor du ställer. Man önskar vara mer privat och det trumfar känslan av att inte ha något att säga.
Med det sagt hade jag också gärna hört fler riktiga berättelser ur livet. Det är därför era egna avsnitt om vardagsval, ekonomiska val etc, också är populära.
Jag har inget bra förslag på formulering av frågan, men får jag önska så skulle jag gärna höra/läsa om fler perspektiv som inte utgår ifrån storstadsområdena. /norrbottningen
Kanske svårt att komprimera till en fråga? Men typ: varför började du spara, vad är ditt mål, och vars på vägen till målet är du nu? Känner du dig nöjd med vars du befinner dig? Hur/vad har du gjort för att komma igång och bibehålla ditt sparande och intresse för detta
Jag vill ju gärna vara lite privat, så gott det går, vissa här vet ju redan vem jag är.
Så håller mig till mina trådar om sjukersättning, kolonilotten, knasiga tyckerier och små tips här och var. Hoppas det räcker!
Så det är inte frågeställningen för min del, för du har ju nämnt att du vill ha mig som gäst. Men det handlar mer om att jag helst inte vill vara med på ljud och bild.
Jag tror det är lättare att få folk att öppna sig om du formulerar listor på olika typer av berättelser du letar efter, helt enkelt för att jag tror de flesta har svårt att föreslå att “här en en bra story från mitt liv!” (Ganska osvenskt…)
Så mitt förslag är att du är mer specifik, t.ex: “vi letar efter folk som kan tänka sig berätta om när de”:
Jag tror det blir lättare att dela sin berättelse om du skulle lägga det som en egen del av forumet. Typ avdelning “Min resa”.
Var och en skulle där kunna skapa sin egen tråd, om det bara är en beskrivning vad man gjort räcker det. Vill man ha råd som del av tråden går det bra. Eller om man regelbundet vill fylla på med hur det går varefter så går det också bra.
Vissa vill kanske använda det för att visa grafer över var man monetärt är på väg medan andra beskriver mer sin livsresa. Upp till trådägaren.
Jag tror spontant att det bästa vore att sortera berättelserna i kategorier. Jag tänker att det är de som gjort ”något storartat på egen hand” som är mest intressanta.
Huvudkategorierna borde då vara ”Så höjde jag min inkomst markant genom att starta företag” och ”Så höjde jag min inkomst markant genom att styra karriären rätt”.
Att man inte kan ”bli rik av att investera” har upprepats många gånger. Grunden är alltid att först få en markant höjd inkomst. Sedan kan det ju variera mycket vad man betraktar som en ”hög lön”. Det som för en person är något man mer eller mindre tar för givet är för någon annan ett resultat av stort slit och något man är mycket stolt över, med all rätt.
Du har helt rätt Jan i att många säkert känner att det inte är något märkvärdigt att de sparar i indexfonder, när det egentligen kan vara ett smärre mirakel för andra personer. Jag tror att mycket ligger i kontrasterna. Att man gått från en punkt till en annan. Vissa kanske inte har nått något särskilt högt kapital men de har lyckats ge sitt barn en kunskap om pengar, ekonomi och företagande genom podden som gör att barnet får helt andra förutsättningar och verktyg för att klara av sitt liv. En sån historia är multipelt mer värd än en hög sparkvot och och en förhöjd lön.
Historien om en individ som av sina föräldrar blivit tillsagd att göra exakt som RT rekommenderar kanske inte genererar någon wow-känsla. Däremot om en person kan sig “härifrån till hit” med hjälp av era råd. Då(!) är det definitivt något att lyfta.
Frågorna är redan jättebra ställda! Man kanske också kan fråga “Hur ser ditt liv annorlunda ut tack vare RT?”
Vad är målet med din ekonomiska resa och hur har du tagit dig dit du är idag?
JL Collins, som skrivit den mycket läsvärda boken The Simple Path to Wealth, har samlat ett gäng personers berättelser om vägen till FI i sin senaste bok Pathfinders.
Varför inte ett enkelt: ”berätta om din ekonomiska situation”. Eller ”Historien bakom din ekonomi”
Det innefattar tillvägagångssätt, resan dit, tankevurpor, vad som fick dig att vakna upp, hur du investerar, målen med det, var intresset ligger, filosofin bakom, ja, allt egentligen.
Det finns ju ett par på forumet som t.ex inte sparar privat, utan har löneväxlat, egenföretagat osv, som sparar via pensionsförsäkringar och gjort FIRE exempelvis.
Det skapar en bredd och innefattar inte bara de stenrika. Det kan lika gärna vara en person med en månadslön investerat, men som har en spännande historia.
Om det “bara” är din ovilja att vara med på ljud och bild kan ni väl ha ett samtal utan ljud och bild som bara resulterar i skrift? Många skulle vilja läsa det och jag misstänker att det skulle bli ett intressant samtal som skulle kunna locka nya RT-medlemmar.
Tycker det låter helt reko. Jag tror det finns rätt många som av olika skäl inte vill vara med på bild alternativt vara helt anonyma. Det kan inte minst gälla personer som har riktigt mycket pengar.
För min del så är det delvis att jag föredrar att bara skriva lite i forumet, och delvis inte tror någon är intresserad. Det går helt okej för mig, men det har varit 10% hårt jobb, 10% riskacceptans och 80% ren tur, så det finns inte så mycket att lära sig av det för andra.
Jag tänker att en viktig grej är syftet. Vad ska du göra med historien? Ska det leda till en intervju i podden, material till en bok eller som privat underhållning?
Jag som älskar just de avsnitt du nämner hade kunnat tänka mig avsnitt där du och Caroline läser upp intervjuer eller läsartexter. På så sätt kan den som skrivit förbli anonym.
För att det ska bli bra krävs en viss längd på berättelsen och kanske krävs det även viss styrning i vad som ska berättas.
Kortare berättelser skulle kunna samlas i en forumtråd där enbart berättelserna skulle tillåtas vara kvar och där kommentarer på dessa inte gick att skriva eller togs bort för att hålla tråden ren.