Hjälp med balansering + investering

Hej!

När jag va föräldraledig hösten 2014 så läste jag på och satte upp en liten fondportfölj där jag sedan dess har pytsat in 2000sek i månaden. Tanken här är enbart pension (jag är 45år idag) Jag har bara låtit det vara och inte gjort någon balansering.den ser ut så här nu.

Borde jag göra nått och i så fall vad?

Jag har återköpt en liten pensionsfond och har 20 000:- att göra nått med, Är lite sugen på att köpa nått ”komplement” till det jag har men har ingen aning om vad. Alternativt bara använda det som ”balansering” eller fördela jämnt på de fonder jag har. Alla inspel välkomna känner mig lite villrådig

1 gillning

Spp aktiefond usa, swedbank robur access asien samt swedbank robur access Europa blir väl tillsammans ungefär en global indexfond som inkluderar tillväxtmarknader. Varför inte göra det lätt för dig och sälja dom samt dnb global indeks och sätta över i spp aktiefond global A? Då underlättar du balanseringen.

Sen hade jag också sålt avanza zero iallafall. Gratis är gott men den följer för litet index för ett långsiktigt sparande. Sätt över dom pengarna till spiltan aktiefond investmentbolag eller plus allabolag Sverige index om du vill ha hela Stockholmsbörsen. Ränte delen kan jag inte hjälpa dig med, kör bara med det hos lysa eftersom jag inte har så bra koll på den marknaden.

3 gillningar