När jag va föräldraledig hösten 2014 så läste jag på och satte upp en liten fondportfölj där jag sedan dess har pytsat in 2000sek i månaden. Tanken här är enbart pension (jag är 45år idag) Jag har bara låtit det vara och inte gjort någon balansering.den ser ut så här nu.
Jag har återköpt en liten pensionsfond och har 20 000:- att göra nått med, Är lite sugen på att köpa nått ”komplement” till det jag har men har ingen aning om vad. Alternativt bara använda det som ”balansering” eller fördela jämnt på de fonder jag har. Alla inspel välkomna känner mig lite villrådig
Spp aktiefond usa, swedbank robur access asien samt swedbank robur access Europa blir väl tillsammans ungefär en global indexfond som inkluderar tillväxtmarknader. Varför inte göra det lätt för dig och sälja dom samt dnb global indeks och sätta över i spp aktiefond global A? Då underlättar du balanseringen.
Sen hade jag också sålt avanza zero iallafall. Gratis är gott men den följer för litet index för ett långsiktigt sparande. Sätt över dom pengarna till spiltan aktiefond investmentbolag eller plus allabolag Sverige index om du vill ha hela Stockholmsbörsen. Ränte delen kan jag inte hjälpa dig med, kör bara med det hos lysa eftersom jag inte har så bra koll på den marknaden.
Tack @VonAnka…jag är med. jag har nu läst och kollat och lyssnat ikapp så gott det går på podden. Och landat i att jag flyttar över allt till en av de föreslagna portföljerna. (läste en massa på denna sida 2015 när jag satte upp mitt sparande men har sedan bara låtit det vara men kända att det va dags för lite justeringar)
Två frågor varav en lite pinsam (har googlat och läst och botaniserat på avanzas sida men fattar inte)
Jag har ju allt på avanza men hur gör jag rent praktiskt för att ombalansera? säljer jag allt och sen köper det jag vill ha, eller går det att göras nån slags överföring utan att sälja eller spelar detta ingen roll??? (fattar i alla fall hur jag räknar ut % så är i alla fall med på hur mycket som ska köpas av de olika fonderna)
Har fått en tjänstepension av en fd arbetsgivare på avanza (depå (220 000:-) som kom rakt in i Avanza 75. har efter läsande här på forumet fattat att jag ska byta bort det asap. och är med så långt men efter att ha läst och lyssnat ett antal timmar nu på Jan och Caroline så landar jag i att det är “barn portföljen” som gäller för mig. är det “fel” att sätta upp både mitt privata sparande och tjänstepensionen i “var sin” Barn portfölj att alltså ha samma?
Jag är 45 år och allt sparande här tänker jag är långsiktigt (pension)
He he Jag listade ut det själv…tänka sig Båda mina frågor.
så nu har jag “en” “barnportfölj” ( med de 2021 föreslagna fonderna)och så kostade jag på mig en liten “lekhink” med de tre fonder som Jan skrivit att han har i sin (med många andra saker) men jag nöjer mig så för nu.