Hjälp med enkelt barnsparande

Snälla hjälp mig! Jag har ca 100 000kr sparat till mina två barn på ett Nordea sparkonto, och har länge haft sådan ångest då jag förstått att dessa pengar endast minskar i värde där de finns nu. Kan ingenting om fondsparande, aktier osv och har väl varken intresse/tid att grotta ner mig allt för mycket i detta. Hur ska jag spara dessa pengar på enklast och smartast sätt? Öppna ett ISK-konto eller kapitalförsäkring via min befintliga bank Nordea känns ju smidigt, men är det big NO?

• Jag kan tänka mig sätta in ca halva summan på en gång, medan jag nog vill behålla den andra halvan som en barnbuffert
  • Kommer därefter spara ca 500-700kr per barn/månad
  • Tanken är att pengarna som tidigast ska plockas ut när de fyller 18 år, vilket är om 11 respektive 14 år

Finns förslag i länken kring upplägg på fonder i Nordea,

Förslagsvis skapar du en Isk för att bli skattegynnad.

1 gillning

Hej och välkommen,

ISK låter perfekt.
Du behöver inte lämna Nordea då Nordea erbjuder fonder även från andra institut via Nordeas “Nordea Investor” (i inloggat läge). Till exempel Länsförsäkringar Global Indexnära
Då får du en bred global aktieindexfond med 100% i aktier med en avgift på 0,20%.

Vilken / vilka fonder du behöver investera i är svårt att säga och något du får fundera över.
Men om du inte har koll över huvud taget så är låg avgift (under 0,4%) ett bra riktmärke. Därutöver vill man ha en bred investering där man investerar i många marknader och bolag. Då är en global indexfond ett bra utgångsläge. Det behöver inte vara just den jag nämner ovan utan det kan vara en likvärdig med låg avgift.

2 gillningar

Länk till Fondtorget hos Nordea Investor:

Jag har också två barn. Jag gör såhär:

Öppna två konton på Avanza som heter Kapitalförsäkring Barn. Du äger kontona och bestämmer när de ska få pengarna. Skillnaden mellan dessa kontona och ISK är att kontona är öronmärkta för barnen, så om du dör så går de till det barn som kontot står på och ingen annan. Läs mer på Avanza. Men ISK går också bra, men om du dör så blir det en del av ditt dödsbo och kan då delas med din man, eller andra arvingar.

Barnen får varsitt konto, så det blir rättvist och lika mycket på kontona.

Starta månadssparande i följande fond:
100% Länsförsäkringar global indexnära

Säg att du vill månadsspara 500 kr per barn tills vidare. Men för de 100000 kr du har nu, så hade jag månadssparat in t.ex. 2000 kr extra i månaden tills de är investerade (25 månader) eller i 12 månader för halva summan. Du kan ju månadsspara från ditt nuvarande sparkonto. När de 100000 kr är investerade så går du ner till 500 kr per barn.

Luta dig tillbaka och känn dig som en bra förälder :+1:

Trådstartaren har 1 konto idag, hur skulle man gå tillväga för att få en rättvis summa viktat efter ålder uppdelat på 2 konton? Jag tänker att ett enda konto är mest rättvist om man ökar sparandet efter hand. Annars får det yngre barnet en längre tid med högre insättning än det äldre.

2 gillningar

Jag kör lite samma upplägg, men jag tänker att när yngsta barnet når samma ålder som det äldre får yngsta samma summa som det äldre. Sen delar man på överskottet som blev på det yngsta barnets konto mellan de båda barnen. Skillnaden är att det äldsta då får två utbetalningar. Men jag vet det finns olika sätt att se på det. Tex dela upp vid flera tillfällen. Kan barnen hantera en större summa pengar vid 18-19 bast osv.

Vi har som sagt skippat att dela pengarna enligt deras ålder.

De har lika mycket pengar även om det skiljer några år mellan dem. Jag ser inte poängen med att det ska skilja bara för att de är olika gamla…

Men jag kommer också sluta spara till dem samtidigt.

Sen om barn 1 behöver pengar vid säg 23 år. Då tar jag det från hens konto.

För er som har ett konto till båda barnen. Hur gör ni när det är dags för barn 1 att ta ut lite pengar? Skriver ni ner det på en lapp då? Så att barn 2 får det rättvist. :joy:

Sen finns även ett scenario om föräldern dör. Då delas väl kontot lika till barnen? Men om barn 1 redan fått sitt körkort betalt, så blir det orättvist mot barn 2. Osv.

När det är dags för barn 1 så delas kontot rakt av där barn 1 får 50% av värdet och sen får barn 2 andra 50% + avkastning när det är hens tur.

Ok.

Det är ju så fall en bra lösning för trådskaparen, om det tvunget måste vara ett konto.

Om det får vara två konton, så rekommenderar jag lika mycket på båda kontona och sluta spara samtidigt. Enkelt och smidigt.