Hej,
Har sålt mitt företag och behöver placera pengar från försäljningen. Pengarna kommer inte att användas på 5 år eftersom bolaget kommer att vara “vilande” för att kunna plocka ut vinsten efter 5 år
till lägre skatt. Alla portföljer jag har sett innehåller kontanter vilket jag inte behöver ha i portföljen.
Vad tycker ni?
Lysa med aktie/ränte fördelning efter din riskbenägenhet kanske?
Behöver väl inte vara svårare än att du placerar de i en globalfond på en kapitalförsäkring hos Avanza.
Om du ska nyttja reglerna om företag i träda så måste du använda dig av s.k. diskretionär förvaltning. Du kan alltså inte själv förvalta pengarna under tiden dom är vilande. 
Vet att jag läste om detta för en tid sedan och diskretionär förvaltning är nog inte ett krav ifrån skatteverket… men många diskretionära förvaltare har ju ett egenintresse att säga det. Se detta gamla inlägg: Förvaltning av kapital i trädabolag
I stand corrected! Läste nu om en dom där viss egen förvaltning skett under trädo-tiden utan att bolaget ansetts som aktivt. Antar att det skedde i en kapitalförsäkring. 
då är det “rika tillsammans” portföljen det klokaste jag kan göra?
Ja. Och nej. 
Diskussionerna som förts här i forumet i närtid landar ofta i att räntedelen av portföljen ger så dålig avkastning (just nu) att det knappt är värt den risk som det ändå innebär att lägga pengar i räntebärande papper. Å andra sidan är du knappast ute efter hög avkastning i det här fallet och RT-portföljen går ju (nästan) alltid lite plus över tid.
Jag skulle studera https://borslabbet.se.
För min pension (tjänstepension, PPM och IPS) har jag en portfölj med global trendföljning till 65%, 25% SPP Global Multifactor och 10% räntepapper. Räknar med max 28% nedgång om marknaden tappar 50%. (Kommer dock behålla tillgångarna mer än 10 år.)