Hjälp med råd om placering av kapital

Fyra hinkars absolut bra sätt att få överblick för att varken ha för låg eller för hög risk

Jag skulle säga att du redan är i Stay rich med runt 25 millar inkl huset, speciellt om ni kan tänka er att likvidera villan och sätta er i ett bekvämt boende sent i livet. Så frigörs en del kapital.

Jättesvårt att säga hur du ska gå in med kapitalet. Det låter som att allt är likvidt/cash idag och då är ju varje insteg på börsen en ökad risk. Det är ju många som börjar bli oroliga för börsen, men det är omöjligt att sia vad som händer. Just av den anledningen, och det inte låter som att du investerat så mycket (jag kan ha helt fel) på börsen tidigsre, så tror jag du ska ha tag i en oberoende rådgivare. Hen kan hjälpa dig förstå din egen risktolerans, så du hamnar rätt från början med varken för låg eller för hög risk.

Hur mycket du behöver investera beror ju även på vilken avkastning du behöver, vilket i sin tur beror på vilken kostnadsbas ni har.

Så det är nog där jag börjat - att ta reda på hur mycket pengar ni behöver per år. Därifrån kan en (oberoende) rådgivare hjälpa er att hitta hur mycket och i vad ni bör investera i för att få avkastningen ni behöver. Jag antar att ni även kan ha en hel del i pensioner, vilket ni också såklart måste väga in.

Klart snabbaste och säkraste sättet är att ta hjälp. Risken är annars att ni gör något tokigt (speciellt om ni inte har investeringserfarenhet), eller att ni tar för lång tid på er att sjösätta planen (tog många år för oss).

Så tänker jag :slight_smile:

1 gillning