Hjälp mig att bygga en Golden Butterfly-portfölj

Hej och välkommen! :slight_smile:

Hur definerar du “enkel”?
Jag tror t.ex det knappt går bygga en “riktig” GB utan att använda sig av etf:er. För gemene kanske inte dessa ter sig som enkla… Det finns mig veterligen ingen vanlig räntefond med tillräcklig lång löptid för att täcka in den delen av portföljen. Inte heller några fonder med guld, utan där är det ETC som gäller.

Men om jag skulle göra ett någorlunda försök på en förenklad och försvenskad modell så kanske nåt liknande:
30% Storebrand global all countries
10% Plus småbolag/mikrobolag Sverige index
20% Captor Iris Bond (långa räntor)
20% Amf räntefond kort
20% Xetra Gold ETC

2 gillningar

Går att bygga enkel bra hos Handelsbanken:
20% Dimensional World Equity Fund / Storbrand Global
20% Dimensional Global Targeted Value
20% Captor Iris
20% Xetra Gold
20% Sparkonto/AMF kort/Spiltan Sverige

Svårast är att köpa Xetra ETC, men hade hellre ägd fyskiskt om man nu måste ha något guld alls, vilket man inte måste, men blir kanske bara en vanlig Butterfly då :joy: Går dock att ersätta med Lynx Dynamic om man vill ha ett tillgångsslag som har låg korrelation till aktier och räntor.

4 gillningar

Bra förslag från @Alec

Väldigt nära hur jag skulle satt ihop en Golden Butterfly! :slight_smile: Jag har dock funderat på att byta ut 20% korta räntor mot en CTA likt Lynx Dynamic, för att komma närmare någon form av all-väders. I en CTA får du ju trend, men även exponering mot andra tillgångslag i form av ForeX, råvaror etc.

3 gillningar

Ja det är också ett alternativ, har egentligen en mycket bättre volatilitet för att få portföljen mer effektiv än korta räntor.

1 gillning