Hjälp mig förstå min sharpkvot

Edit: Hittade nu Sharpekvot | Ett bra mått på avkastning i förhållande till risken

Hej!

Surfade som jag gör varje dag runt på de olika sidorna i appen och klickade på analys. Jag har sett måttet sharp kvot tidigare men inte tänkt mer på det.

Jag noterade nu att sharpkvoten var hela 3,12 (senaste 12 mån), och jag har noterat att högre är bättre. Har för mig att jag sett en 1:a där tidigare.

Hur ska jag förstå måttet? Spelar det någon roll för framtida allokering? Betyder det att jag ska behålla portföljens sammansättning eller kommer det stå -1 där om 12 månader?

Hur förhåller ni er till sharpkvot för era portföljer?

ISK:t består av 2/3 avanza global/avanza em/hb global småb. (85/10/5), samt 1/3 av investor/lundbergs/latour/creades/övrigt smått och gott (50/15/15/10/10).

2 gillningar

Sharpekvot är avkastningen delat med standardavvikelsen, där standardavvikelsen får representera risk. Det är alltså ett mått på riskjusterad avkastning. Standsrdavvikelse är ju egentligen bara en proxy för risk men det är ett enkelt mått att ta fram.

Avanza räknar sharpekvot på alldeles för kort tid. På ett år så får avkastningen stor påverkan, men avkastningen ett enskilt år är ju närmast slumpmässig. Helst vill ma mäta sharpekvoten på så lång period som möjligt så att det blir ett stabilt mått. Tio år minst, men hellre typ 100 år om man vill kunna jämföra långsiktigt.

Jag tycker inte att du behöver agera på det här måttet. Det kan användas för att göra en uppskattning av vilka investeringar som ger bäst riskjusterad avkastning. Men som sagt bara på längre tidsserier egentligen.

6 gillningar

Ok!

Ja, reagerade på att det stod 12 mån där nu när jag loggade in på webben. I appen framgår det inte, vilket gör att man kan tro att det är beräknat sedan portföljens begynnelse då det redovisas jämsides med cagr.

Då lutar jag mig tillbaka och återgår till att se mig själv som en medelmåttig investerare.

2 gillningar