Hjälp mig tänka om att spara ”rätt” till pension

Jag tittade lite på hur olika trad och generationsfonder såg ut inför och i pension. Se tråden nedan.

Enkelt sätt att härma generationsfond där man såklart kan anpassa nivåerna själv tänker jag 100% fram till 7 år före pension sedan sänka 10% om året till 30% vid pension och sedan hålla det.

Såklart kan man själv anpassa om man vill börja dra ner tidigare/senare och vilken aktieandel man vill ha i pension.

@Eko om du tycker det är intressant.

Handelsbanken Pension verkar dock vara en rätt vettig generationsfond som har hyfsat hög risk/möjlighet.

Ett tips @Eko är också att titta på ditt totala pensionskapital för att se hur du ligger i risk/aktieandel så det inte blir för högt eller för lågt. Jag tänker på inkomstpension (i det närmaste ränteliknande, ej på börsen), PPM (placeras själv), alla Tjänstepensioner och hur de placeras (en del kan vara ränteliknande text ITP2 och liknande lösningar, traddar som är mix aktier/räntor, fondlösning som man placerar själv) + eget pensionssparande. Så man får en totalbild för att varken ligger för högt (jämfört med vad man tål) men heller inte för lågt i aktieandel.

5 gillningar