Då skulle jag resonera att antingen väljer jag förhandsalternativet som automatiskt växlar ned andelen aktier och ökar upp andelen räntor med åldern. Alternativt själv hittar en korträntefond och flyttar över en del av sparandet till den.
Ok, korträntefond är bättre val än långränte?
När jag tittar på t ex AMF är fördelningen 80/20 global/Sverige. Jag vill ha en så bred fördelad och billig fond som möjligt.
Sverige är en så liten del av världen och jag känner att jag inte vill ha “bias”-tilten åt det hållet i min tjp. Hur ser du på räntefond mix hos AMF?
Det är den jag skulle välja. Skulle jag absolut välja egna fonder, skulle jag valt en korträntefond i syfte att bevara det värdet av sparandet. Både Mix och Lång räntefond kan ge större variation, både upp och ner, jämfört med Kort.
Jämför den historiska utvecklingen mellan de olika räntefonderna AMF har. Alla är jättebra förresten. Så kan du själv bestämma vilken volatilitet (svängningar upp/ned) du vill ha i just ditt sparande. Ju kortare duration en räntefond har, desto mindre svänger den nämligen. Både Kort och Lång har huvudsakligen svenska innehav, medan Mix har fokus på utländska statsobligationer.
Ska du växla ner aktiedel för ränta så är det absolut enklast med generationsfond, utan tvekan, och billigt med kollektivavtalade priser.
Om man vill göra det själv och härma AP7 Sofa dvs AP7 räntefond för räntedelen så är det närmast vanliga obligationsfonder dvs lite längre räntor (typiskt 4-6 års löptid i Sverige). Så i det fallet någon av AMF Mix, AMF Lång eller Storebrand Obligation eller en mix av dessa vid höge ränteandel.
Lite förklaring … Vill man ha en motvikt mot aktienedgång så ska man egentligen ha lite längre räntefonder gärna statspapper som i AMF Mix. Normalfallet är att börsen går ner, och då sänker centralbanker räntorna dvs obligationsfonder går upp. 2022 var mycket ovanligt i att både börs och obligationsfonder gick ner pga räntehöjningar pga inflationen. Det är inte normalfallet att man har inflation/räntehöjningar samtidigt som börsen går ner. Senast var väl någongång på 70 talet. Det är lätt att tro att 2022 ska upprepas då vi precis upplevt det.
Haha. Det finns inte mycket mer tillägga vad gäller räntefonderna. Det är en sak vad de stora aktörerna gör och en annan vad du känner dig trygg med. Alternativt att gå till deras förvalda alternativ finns alltid och är klockrent bra imho.