Haha…jag hör dig:)
Såklart finns det det. Problemet är vad ”lång” är skiljer sig mellan vad olika personer uppfattar det som. Lång är egentligen 10-20 år eller längre.
De obligationsfonder vi har i Sverige är typiskt mix av olika löptider och inte speciellt långa egentligen. Snarare medel, eller t.o.m. kortare än så.
Globala obligationsmarknaden ligger väl totalt på 7-8 år i snitt om man köper hela höstacken.
Tittar man på vad AP7 Sofa väljer (AP7 räntefond med 3 års löptid) och AMF generationsfond (med AMF Mix med runt 4 års löptid) så är det alltså närmare hälften av vad en internationell global obligationsfond har. Alltså ”säkrare” om ränteuppgång men ger då också mindre avkastning.
Vill man ta så när noll risk som möjligt så är det korträntefond med under 1 års löptid.
Ok, tack!
Räntor är banne mig en krånglig sak:)
Jag kommer ihåg hur Spiltan agerade vid pandemin gällande sina räntefonder, inget kul alls!
jag förstår att man ska vara global i sina investeringar när det gäller aktier, men varför vara det när det gäller räntor? Globala ränteinvesteringar blir ju bara ett bet på att svenska kronan går ner och inte upp. Volatiliteten kommer bero primärt på hur valutan går, snarare än på hur räntepapprena uttvecklar sig. Jag skulle aldrig spela på forex, och absolut inte betta mot SEK nu när den är superlåg och industrin går som tåget. Min rekommendation är alltså att antingen välja en räntefond som är hedgad mot valutaändringar ( tror tex jag hört Ann Grevelius säga att Opti gör så) eller att satsa på en räntefond med pengar bara i svenska papper. Jag tänker alltså precis tvärt om när det gäller räntor vs aktier - investera globalt i aktier för minimal volatilitet och investera bara i räntepapper i hemvalutan för minimal volatilitet.
Mvh
F
Japp! Den är kort men företagspapper och den marknaden är inte speciellt djup i Sverige så när alla ville sälja så stannade den i princip. Ingen kunde riktigt värdera papperna heller. Det är heller ingen marknad via någon börs i Sverige utan mellan de olika aktörerna direkt.
Företagspapper är mer korrelerade med börsen för det är ju samma företag bakom som med aktier. Statspapper och obligationer garanterad av staten (tex svenska bolån) är mindre korrelerade med börsen.
Det är i princip två saker man behöver hålla reda på mht räntefonder
-
Löptid/duration. Ju längre löptid desto högre avkastning i normalfallet (normalt högre ränta på längre löptider). Risken är när räntan går upp, då går räntepapper ner som tumregel 1% per % räntehöjning per år av duration. Så om räntan går upp 2% så bör en obligationsfond med 4 års löptid går ner 8%. Motsatt i räntesänkning.
-
Kreditkvalitet. Alltså risken för konkurs. Mäts typiskt från bästa kvalitet AAA till A därefter från BBB till B och lägst ner CCC till C enligt S&P benämningar. Håller man sig till AAA-A så tar man väldigt låg risk men samtidigt är avkastningen lägre. Företagspapper är det väldigt få som är AAA och det mesta är i BBB. High Yield / Junk Bonds BB och lägre ger hög avkastning/ränta men högre risk för konkurs.
AMF Mix och Storebrand Obligation ligger med 4-5 års löptid och mycket hög kreditkvalitet AAA-A nästan uteslutande. AMF Lång ligger med ungefär samma löptid med med runt 30% BBB typiskt företagspapper.
Så alla dessa tre skulle jag betrakta som säkra mht kvalitet och inte speciellt hög ränterisk/avkastning (4-5 år)
Alltså det beror på vad man vill ha av sina räntor men väljer man någon av ovan ”plain vanilla” svenska fonderna så får man en i min mening bra produkt som gör vad den är tänkt att göra. 2022 var ett ovanligt undantag pga exeptionella omständigheter i min mening ![]()
Ytterligare lite poänger vad gäller räntefonder utgivna av svenska bolag:
- Det finns bara en passiv indexfond när det gäller räntor: XACT Obligation
- Alla räntefonder (förutom ovanstående) är således aktiva och förvaltaren följer den placeringsinriktning som är beskriven i bestämmelserna för fonden
- Många räntefonder, men inte alla, har valutasäkrat sina innehav till SEK
- Alla räntefonder har svängrum både bland typen av räntepapper och duration på sina innehav vilket gör att innehavet idag kan skilja sig markant från innehavet om 6 månader
Exempel på sista punken kan hittas här i kolumnen Duration:
AMF Mix
Placeringsinriktning
Fonden är en räntefond med en genomsnittlig ränte bindningstid på mellan två och tolv år, som investerar i räntebärande värdepapper, penningmarknadsinstrument, fondandelar och på konto hos kreditinstitut på världens räntemarknader. Tillgångarna ska vara denominerade i amerikanska dollar, brittiska pund, svenska kronor eller euro. Fonden ska använda valutaderivat i syfte att helt valutasäkra fondens innehav till svenska kronor.Fonden har Finansinspektionens tillstånd att placera mer än 35 procent av tillgångarna i obligationer och andra skuldförbindelser som getts ut eller garanteras av en stat, kommun eller en statlig eller kommunal myndighet i ett land inom EES eller av något mellanstatligt organ i vilket ett eller flera EESstater är medlemmar. Fondens målsätt ning är att med en god riskspridning uppnå en god avkast ning på medellång sikt.
Fonden har Finansinspektionens tillstånd enligt 5 kap.
8 § LVF. Detta innebär att fonden får placera upp till 100 procent av fondens medel i obligationer och andra skuld förbindelser som getts ut eller garanterats av en stat, av en kommun eller en statlig eller kommunal myndighet i ett land inom EES eller av något mellanstatligt organ i vilket en eller flera stater inom EES är medlemmar. Skuldförbindel serna måste dock komma från minst sex olika emissioner och de som kommer från en och samma emission får inte överstiga 30 procent av fondens värde.Fonden får använda derivatinstrument i placerings inriktningen.
Vi jämför fondens utveckling med statsobligationsindex från fyra länder i lika stora delar; USA, Storbritannien, Tyskland och Sverige. Fondens jämförelseindex består av 25% Handelsbanken Markets Sweden All Government Bonds, 1–10 år, 25% JP Morgan Germany Government Index, 1–10 år (hedgat till SEK), 25% JP Morgan United Kingdom Government Index, 1–10 år (hedgat till SEK) och 25% JP Morgan US Treasury Index, 1–10 år (hedgat till SEK). Fondens jämförelseindex återspeglar de marknader fonden investerar på.
Bryter vi ned detta resulterar det i att…
- Duration kan vara mellan 2 och 12 år
- Den kan investera i många olika typer av innehav inklusive derivatinstrument
- Den är bunden att investera i papper som handlas i USD, GBP, SEK och EUR
- Den investerar huvudsakligen i Svenska produkter, men kan investera upp till 100% av tillgångarna i produkter från EES-länder eller organ där EES-länder är medlemmar i
- Allting är valutasäkrat till SEK
AMF Räntefond Lång
Placeringsinriktning
Fonden är en räntefond som har en genomsnittlig ränte bindningstid på mellan två och tio år. Fondens medel ska placeras i räntebärande värdepapper och penning marknadsinstrument huvudsakligen utgivna av stat, bostadsinstitut eller kreditvärdiga företag samt på konto i kreditinstitut. Fonden har Finansinspektionens tillstånd att placera mer än 35 procent av tillgångarna i obligationer och andra skuldförbindelser som getts ut eller garanteras av en stat, kommun eller en statlig eller kommunal myndighet i ett land inom EES eller av något mellanstatligt organ i vilket ett eller flera EESstater är medlemmar.Fonden får placera i derivatinstrument som ett led
i placeringsinriktningen. Tillgångarna ska vara denomine rade i svenska kronor.Vi jämför fondens utveckling med Handelsbankens Markets Sweden All Bonds. Det är ett av de marknadsledande inde xen och innehåller bland annat svenska statens samtliga utestående obligationer och bostadsinstitutens säkerställda obligationer. Fondens jämförelseindex återspeglar den marknad fonden investerar på.
Bryter vi ned detta resulterar det i att…
- Duration kan vara mellan 2 och 10 år
- Den kan investera i många olika typer av innehav inklusive derivatinstrument
- Den investerar huvudsakligen i Svenska produkter, men kan investera mer än 35% av tillgångarna i produkter från EES-länder eller organ där EES-länder är medlemmar i
- Allting saknar valutasäkring
Sammanfattning
Givet dessa båda inriktningar kan de i princip ha identiskt innehåll om förvaltarna för respektive fond anser att det är det bästa för alla som äger en fondandel. Det som huvudsakligen särskiljer fonderna och gör att de kommer ha olika innehav är deras respektive jämförelseindex. Mix använder sig av fyra länder (USA, England, EU och Sverige), medan Lång använder sig av Sverige.
Just nu har Lång marginellt kortare duration än Mix, 3,9 år respektive 4,1 år. Där särskiljer sig Kort genom att ha 0,5 år i duration just nu. I övrigt är Kort identisk med Lång förutom indexet, som är Handelsbanken Markets Sweden All Treasury Bills (Det är ett av de marknadsledande indexen och innehåller svenska statens alla utestående statsskuldväxlar.).
Mix och Lång har värdeökning som mål medan Kort har att bevara kapitalet som mål.
Det är därför en smaksak om vilken räntefond som är bäst lämpad till just din portfölj.
Absolut. Resonemanget ovan var för vanliga räntefonder där alla är aktiva mig veterligen. De ovan menar jag är bra produkter i det universumet.
Sen kan man ju absolut ge sig in i ETFer men de har man väldigt sällan tillgängliga för TJP, och aldrig för kollektivavtalade, som TS frågar om.
XACT Obligation som du nämner och om man vill köpa hela globala höstacken för räntor så gillar jag iShares Core Global Aggregate Bond UCITS som är den ETF jag tycker är mest lik en global aktiefond fast för räntor, inkl valutaexponering (som man ju har för aktiefonder).
Jag tänkte en sak och skrev en annan i mitt inlägg ovan. Har nu uppdaterat och gjort introt i fet stil. Det gäller alltså räntefonder från svenska bolag. Där är det Handelsbanken som gör index, resten är aktiva räntefonder. Det finns en massa utländska räntefonder som är rena indexfonder som du skriver.
Jag tackar TS @Tompappa för en bra frågetråd och särskilt @Jacke78 och @JFB för begripliga och till synes bra svar.
Nu fick jag lite inspiration (och trygghet) till mina egna tjänstepensionsfonder på Avnza som inte har ett kollektivavtal bakom sig. Tack tack ![]()
Plain vanilla är en smak för mig:)
Bevara kapitalet är min tanke, aktiedelen får stå för värdeökningen. Tack för bra genomlysning!!