Hjälp mig tänka om att spara ”rätt” till pension

Spiltan Räntefond Sverige “stannade inte av” nyligen men hela uppgången sen 2023-12-28 utraderades på ett par dar p.g.a. deras exponering mot Intrum, så man lärde sig inte läxan från 2020 då…:

“Di lyfter upp att Spiltan Räntefond Sverige inte hade fått kalla sig för en obligationsfond i Norge då andelen högriskobligationer ligger på 25 procent. I Norge är det istället bestämt genom ett regelverk vad olika räntefonder får kalla sig beroende på innehav i portföljen.”

Den här fonden är mäkta populär bland (små)sparare, och trots att den tycks mig direkt olämplig att använda som riskbalans mot en bred global aktieindexfond.

Ja, man får se upp med vilka räntepapper man väljer och vilken riskspridning som fondens ägande egentligen har. Och det får jag ju kolla upp manuellt då (om jag inte vill ha nån av de tillgängliga Fondrobotarna som finns idag).

Hmm AFM Räntefond Lång’s innehav… på Morningstar siten finns kategorierna “Företags-” och “Värdepapperiserad” och den distinktionen tror jag inte Pensionsmyndigheten gör i sin redovisning av fonders innehav. 28.71+19.95=48.66 < 52.8 Jag tittade förvisso på gammal information från 2023-12-31.

Jo, jag ser en potential i t.ex. nån mix mellan AMF Räntefond Lång & AMF Räntefond Mix. Om man ska blanda in nån korträntefond är då frågan och jag är inte klar med att tänka… ja det gav något. Och Zino’s tråd ska läsas så kommer jag säkert fram till nåt som känns bra.

3 gillningar

Tips att kolla upp AMF Kort som nog är go to korträntefonden på RT. Alternativ kan vara Storebrand Kort eller SEB Likviditet

Är som jag förstår det just bolånepapper som är garanterade av staten dvs betydligt lägre risk än företagspapper generellt sett

Ja, jag vet inte [erkänner]. Men om man tittar här, och det är ju inte jättelänge sen (nyårsskiftet):
574293 - AMF Räntefond Lång
så ser man att det står följande fördelning av underliggande tillgångsslag i AMF Räntefond Lång:

Innehav 2023-12-31

Normalt antal värdepapper 71 st
Företagsobligationer 52,8 %
Bostadskrediter 28,6 %
Stat, landsting och kommun 16,6 %
Övrigt 2,0 %

Olika definitioner av saker jfrt Moningstars sida, utgår jag från. Det måste rimligen vara så tänker jag, inte kan fonden ha ändrat om balansen mellan sina innehavs-slag så fundamentalt på bara 2.75 mån..?

Javisst ska jag kolla på AMF Räntefond Kort. Jag är redan “stamkund” hos AMF som det är p.g.a. flera stora TJP fondförsäkringar där. Som är svåra att flytta nån annanstans, det är i praktiken inte tillåtet under villkoren som gäller. Är rätt nöjd med AMF:s kundtjänst f.ö., de svarar på chat och rätt rappt också.

1 gillning

Jag läser alla inlägg och är ödmjuk för den kunskap som finns och förstår att det är många variabler att ta ställning till. För mig som inte är bra på denna typ av analyser så blir det lite komplicerat. Det finns inte ett svar på vad som är bäst för mig :wink:

3 gillningar