Hjälp till anhörig med ekonomiska problem

Ni skulle kunna skriva en fullmakt där du ges rätt att se och hantera personens bankärenden för en tid.

När någon har ekonomiska bekymmer kan det vara ångestladdat att sköta sin ekonomi. Det kan vara lättare för dig som utomstående att se hur det verkligen ligger till.

Annan hjälp kan vara att ringa och be om anstånd med vissa betalningar för att undvika inkasso.

Försäljning av lösöre är också en sak som kan hjälpa. Kanske inte ger så mycket pengar men det kan kännas skönt att göra något konkret.

1 gillning

Hur har det gått @Pinglan? alltid kul med uppföljning. :heart:

2 gillningar

Hej @janbolmeson!

Inte så mycket att uppdatera än. Har fått stopp på utflödet av pengar iallafall så skulderna växer inte. Personen kommer att ta hjälp antingen av mig/familj med budget och annat men är i dagsläget för utmattad för att vara med i den typ av dialog så det ligger lite på framtiden. Får hjälp på andra sätt med övriga problem.

Så långsamt framåt kan man väl säga!

6 gillningar

Hej du har fått fina råd av andra.

Det är jättesvårt känslomässigt att inte hjälpa en anhörig på alla möjliga vis. Även om logiken säger något annat.

Lite exempel på hur jag försökte hjälpa en anhörig.
Jag kontaktade inkassobolag med flera.
Frågade hur stor skulden var.
Erbjöd mig att betala hälften av skulderna mot att de avskrev.
I början gjorde jag det utan att hen visste om det för att jag inte ville såra personens känslor och jag trodde det var tillfälliga skulder.

Det gick ofta bra antagligen för att det var ett ganska hopplöst fall för dem.

Gjorde så några gånger, till och med när jag var arbetslös tog jag av mitt spar kapital och försökte hjälpa vederbörande hos exempelvis Kronofogden.

De där rackarna lurade mig däremot.
Jag frågade om det var all skuld.
Betalade bort det, men det visade sig efteråt att det fanns nästan hur mycket skulder som helst som de tydligen inte ville informera mig om.
Antagligen förstod dem att jag inte hade betalt beloppet på x antal tusen om de informerat mig om det?

Men hur mycket jag än försökte hjälpa till så hjälpte det inte.
Det verkade alltid finnas någon skuld som jag inte kände till.
Troligen struntade vederbörande i alla räkningar ett tag.
Räkningar som jag senare försökte reda upp genom att betala hos inkasso.
Även om man drar av hälften så var det ju långt över det ursprungliga beloppet.

Otroligt energikrävande för alla inblandade.

Efter många år så blev det till slut skuldsanering.

Jag är oerhört glad att det löste sig men jag hade lika gärna kunnat dras med själv i det ekonomiska svarta hålet.

Det Jag lärde mig av det här vilket jag även sagt till andra är:
Om du lånar pengar åt någon, även anhöriga, skall du ha fått igen de pengarna innan du lånar ut på nytt.

Acceptera aldrig några ursäkter på varför pengarna dröjer och de behöver låna mer.

Ibland är det pengar som går till olika missbruk.
Det finns människor som är enormt duktiga på att manipulera.

Och egentligen är det ju också ett missbruk om man inte kan hantera sin egen ekonomi.

Andra gånger kan det vara sjukdom.
Som gör att de behöver en god man.

Det svåra är att man inte alltid vet var skon klämmer om vederbörande inte berättar allt från början.

Dvs: försök få ned beloppen, försök samla det resterande i ett lån.
Om det finns kreditvärdighet får vederbörande ta ett eget lån.
Om kreditvärdighet saknas se om det är rimligt att Ni lånar.
Med krav enligt ovan.
Om belopp är orimligt höga även efter ni har fått belopp nedskrivna.
Kontakta skuldsanering.
Gör inte som jag det var pengar som gick upp i rök för mig utan att jag egentligen hjälpte personen.
Är skulderna väldigt stora (vilket jag inte visste) redan från början är det lika bra att gå till skuldsanering direkt utan att ni försöker.
Det är enklare att få skuldsanering om det är ett hopplöst fall.

Jag hoppas att det inte är ett hopplöst fall.

Men du måste försöka få alla korten på bordet.
Skulder eventuellt missbruk ohälsa.

När du eventuellt har fått en något så när klar bild över vad som krävs.

Skall du ta en ordentlig funderade på vad du orkar med.

Det finns ju skuldsanering goda män KBT ekonomiska rådgivare, ja även inkassobolag och banker med flera Du bör försöka ta hjälp av som kan hjälpa Er. Räkningar kan skjutas upp mm.

Det som ändå är lovande i er situation är att vederbörande har självinsikt att hen har problem åtminstone.

Jag önskar Er allt gott och att situationen löser sig.
(Ursäkta om det blev lite slarvfel och rörigt jag spontan skrev lite snabbt.)

Vänligen

Veikka

5 gillningar

Mycket bra inlägg! Stämmer väl med de upplevelser som jag har haft som handläggare i bank. I stället är det snarast som att försöka släcka en brand med bensin.

Överkonsumtion är att jämföra med alkoholism. Saknar man sjukdomsinsikt är det omöjligt för en anhörig eller utomstående att hjälpa till.

Visst, en hjälpinsats kan lyckas någon enstaka gång, men oftast blir den som försöker hjälpa bara besviken.

2 gillningar

Banker och kreditinstituts oansvariga utlåning av pengar bromsar inte direkt det dysfuktionella beteendet utan möjliggör det. Om man bara fick låna pengar till hus och bil skulle mycket vara vunnet men då skulle förstås banker och kreditinstitut inte tjäna så mycket pengar på dessa människor. För mig är det häpnadsväckande att inte tillsynsmyndigheten Finansinspektion agerar.

försöker att inte upprepa då många skrivit det jag tänkt skriva men en sak som jag kan tipsa om är att låt personen få känna på att det är jobbigt för det kommer innebära att det är mindre risk att personen sätter sig i den situationen igen. Att betala av något kommer inte göra något annat än att visa personen att “titta, det gick ju bra även denna gången”.

Det finns en anledning till att de på Lyxfällan tvingar de i skuld att sälja av t.ex ett playstation värt 2 000 kr eller sälja av något annat som står dom nära för några hundra kr när de har över 1 miljon i skulder. Det är inte pengarna som kommer göra skillnaden, utan det är själva känslan av att behöva bli av med något man vill ha kvar och faktiskt få känna att detta var inte roligt samt att man samtidigt visar att man är villig att förändra sitt beteende.

Så, du kan inte göra detta åt personen, för det löser ingenting, även om skulderna hamnar på 0 kr så är beteendet kvar. Du kan ge personen hjälp med information, be personen faktiskt själv räkna ihop exakt vilka skulder den har, var skulderna är och be personen SJÄLV ringa och förhandla om räntan eller betalningsplan med inkasso eller var skulderna nu är. Då kanske det kan trigga något och känslan av att detta kan gå. Gör du detta själv gör du personen inte något gott alls.

5 gillningar

Det kan bli så men det kan lika väl vara så att personen bara travar vidare. Har ett par såna personer i min bekantskapskrets (som iofs inte trillar dit på detta allvarliga sätt) men de drar inga slutsatser mellan handling och utfall. De lever i nuet och vill leva efter minsta motståndets lag. De ser inga mönster. Det är otroligt fascinerande. Men på en sån person biter inga läxor.

Låter enkelt men är är svårt i praktiken. Jag minns hur det var på 70- och 80-talen. Då hade vi dessa restriktioner. Alla som hade fastighet kom till banken för att “renovera källaren” eller “göra om i köket”. Ljög man så fick man sitt lån. Dessutom djupt odemokratiskt eftersom de som hade fastighet gynnades.

Men visst. Det räcker med att handla på Nätet med ett företag som använder Klarna för att inse att något bör eller snarare måste göras.

1 gillning

Den enklaste “läxan” gav jag oavsiktligt. Snackade med en kompis om nyttan av att bara skriva ned vad man gör av pengarna på. Han tog detta vidare till en annan - ständigt pank - person i bekantskapen som skaffade en liten anteckningsbok och en fickvänlig penna och skrev ned varje utlägg. En månad senare hade utgifterna börjat understiga intäkterna. Tre månader senare hade framtidsplaner börjat göras. Ett år senare hade den omvända personen börjat få ordentligt sparkonto och började fundera på bostadsrätt.

Visualisering är kraftfullt.

6 gillningar

Hallå och tack för alla fantastiska svar :purple_heart:
En tanke jag har är om det är nån skillnad i hur jag bör reagera om det, som i detta fallet, handlar om en (förhoppningsvis) temporär sjukdom?

Personen i fråga har på grund av nuvarande sits inte kapacitet att ringa samtal eller på andra sätt ta tag i situationen själv utöver det hen redan gör.

Hen var väl inte precis den mest ekonomiskt sinnade person innan men var helt skuldfri. Hen har hamnat i en loop där sjukdomen blir värre pga ekonomisk stress och där det ytterligare spär på oförmågan att reda upp ekonomin.

Vad tror ni?

Tyvärr kommer en sån person aldrig att sluta leva som den gör och därför helt onödigt att lägga tid och hjälpa en sån person. Vill inte personen själv förändra något kommer det aldrig att ske, som du såklart vet :stuck_out_tongue:

Känns spontant som det handlar om psykiska besvär likt depression? Oavsett kommer du inte kunna lösa detta åt personen och om personen själv faktiskt tar tag i något kan det leda till en annan sinnestillvaro än att bara se “det är kört ändå”. Så hjälp till självhjälp men inte ta över. Hjälp personen att ringa dit skulderna är, t.ex. sitt med högtalartelefon, låt personen sitta med och prata det den kan men stötta vid behov?

Om personen inte kan ringa några samtal, gå in i sin internetbank och räkna ihop var pengarna faktiskt går och sen räkna ut vad man får in och vad man gör av med låter det väldigt konstigt att personen i fråga ändå lyckas spendera mer pengar än den har?

1 gillning

Nu kommer en uppdatering från mig här!

Det har gått extremt bra och personen har lyckats lösa sin situation (fortfarande en del skulder men med minimal ränta) men framförallt ett nytt mindset, ny energi och livsglädje och går hyfsat många tusen plus per månad. Hen har även blivit intresserad av ekonomi och engagerar sig självmant i att lära sig nytt samt verkar tycka att det är kul.

Personen hade hamnat i denna situation pga en fysisk sjukdom som innebar kognitiva svårigheter under 1,5 års tid. Detta i kombination med den ekonomiska/livssituationen innebar att hen hamnade i nån form av depression och blev väldigt passiv.

Utlösande faktorn till förändringen var (min egen subjektiva tolkning) att hen kände att hen befann sig på botten i livet och kände ”detta går inte längre” och tillslut vad om hjälp.

Det vi gjorde:
-löste ”akuta” skulder som åt upp allt handlingsutrymme pga hiskeliga räntor. Detta gjordes delvis genom tur då personen fick in en del kapital oväntat då vi hittade fordringar som hen inte själv fått betalt, dels med kapital personen hade sparat samt dels med att sälja av saker
-vi gjorde en strikt budget och gick igenom historiska utgifter (det var ett uppvaknande)
-veckovisa avstämningar om budgeten följdes samt actions kring att öka inkomst, sälja av saker osv

I tråden tidigare var det en het potatis huruvida jag/familjen skulle hjälpa till ekonomiskt eller ej. Nu behövdes inte det vilket ju var absolut bästa alternativet. Dock tror jag att just i detta fallet hade det kunnat vara befogat att hjälpa till ekonomiskt med att lösa de skulder med högst ränta då de till stor del bidrog till hens känsla av hopplöshet och passivitet. Jag tror att kring detta får man nog använda sitt förnuft från fall till fall.

Hoppas att min erfarenhet här kan hjälpa någon i framtiden och önskar er alla tack för hjälpen igen! :pray::heart:

30 gillningar

Bra jobbat! Lite som Lyxfällan ser ut att jobba. Medvetandegöra och sen hjälp till självhjälp :+1:

4 gillningar

Oh vilken underbar uppdatering - stort tack för detta och heja heja till er alla, klapp på axeln är sannerligen berättigat!
:heart:

4 gillningar

Härliga nyheter - bra jobbat av er båda! :muscle::grinning::+1:

5 gillningar

Starkt jobbat av både dig och den anhörige!

4 gillningar

Vad kul att det har gått bra! :slight_smile:

4 gillningar

Bra att det gick bra för er. Metoden ni använde verkar klart vettig och lite tur ska man ha… :grinning:

4 gillningar

Fantastiskt roligt att höra! Vilken tur att personen hade dig i sin närhet. Bra jobbat.

4 gillningar