Började på den här listan i samband med avsnitt 310 Kronofogden kommer på besök, men insåg att den är mer värdefull som en egen tråd. Hjälp mig gärna att komplettera den så att vi kan dela med oss av den till den som har skulder. Jag rekommenderar även denna artikel:
Steg 1. Be om hjälp, andas och köp dig lite tid
Be om hjälp, jag förstår att det kan kännas jättejobbigt och skamfyllt - men det är inget fel i att ha misslyckats och vilja göra rätt för sig. Börja med att:
-
Ta kontakt med din kommuns budget- och skuldrådgivare. De är gratis att kontakta och du kan vara anonym och de finns hos alla kommuner. Läs mer här på Hallå Konsument. Tänk på att det kan ta tid att få till ett möte, det är inte ovanligt med 2-3 veckors väntetid. Fortsätt därför med nästa punkt.
-
Prata med en vän, syskon eller föräldrar. Berätta hur det ser ut. Jag vet att det kan kännas jättejobbigt, men det kommer hjälpa. Jag lovar. Se gärna dessa två TED-talks på ämnet kring skam och sårbarhet.
OBS! Låna absolut inte pengar av dina vänner. Det är inte schysst mot dem och det kommer inte heller att lösa din situation. Prata med dina vänner för att de ska veta hur det ligger till och kunna ge dig stöd ochhjälpa dig med de andra stegen i denna listan. Allt är mycket lättare att göra tillsammans med någon annan - men det är INTE en lösning att låna av dem i det här läget.
-
Ta kontakt med Kronofogden, precis så som vi pratar om i avsnittet. De kan hjälpa till med information och liknande. Deras kontaktuppgifter hittar du här. Berätta hur det ligger till, fråga vad som finns hos dem och vad deras tips är.
-
Andas och ta det lugnt. Även om det känns jättejobbigt, så är det “bara” ekonomiska skulder och det handlar om pengar. Det går att lösa, även människor med betalningsanmärkning har någonstans att bo och mat på bordet. Bara att du läser det här betyder att du har börjat ta ett första steg på den resan mot att lösa din situation och få en bättre ekonomi.
-
Om det är saker som är akuta just nu - ta hjälp av en vän eller av oss i forumet - för att bedöma hur akuta de är egentligen. Det kan vara så att en första insats bara kan vara att ringa till bolagen och be dem skjuta upp förfallodatum 15 - 30 dagar så att du får ett andrum för att göra steg 2. En betalningsanmärkning är t.ex. en ganska lång process, det kommer inte för att man missar betala en räkning eller en påminnelse.
-
Se eller lyssna på avsnitt 310 där vi intervjuar Amanda från Kronofogden
Steg 2. Skaffa dig koll på hur det ser ut
Börja med att försöka skaffa dig koll på hur din ekonomi ser ut idag. Det går att göra med papper och penna, i Excel eller i mitt ekonomiverktyg Spirecta. Kontakta mig så bjuder jag på en gratis-version. Ta gärna hjälp med en kompis. Det som du behöver få koll på är:
-
Hur stora är skulderna och vem är du skyldig pengar?
-
Hur mycket pengar kommer in varje månad?
-
Hur mycket utgifter har du? Vad går ut varje månad?
-
Vilka tillgångar har du?
Dokumentera allt du gör, eftersom allt som du kan visa att du har gjort kan hjälpa dig t.ex. när du ansöker om en skuldsanering i nästa steg.
Steg 3. Prata med de du är skyldig pengar
När du har en lista med skulderna så finns det några olika vägar att gå, men oavsett vilken man väljer så handlar det om att försöka skapa en betalningsplan som fungerar för dig och dem.
Det kan kännas jättejobbigt att ta kontakt med dem som du är skyldig pengar och det är lätt att känna sig i ett underläg. Men tänk på att du varken är först eller sist i en tuff ekonomisk situation eller som ringer dem. De kloka företagen blir ofta bara glada att du hör av dig och försöker förbättra din situation.
Några tips i förhandlingen brukar vara:
-
Frysa den löpande räntan, så att den blir 0 % och skulden inte längre ökar i värde
-
Få bort den upparbetade räntan och bara betala det ursprungliga skylda beloppet
-
Sänka den löpande räntan.
Steg 4. Nästa steg - skuldsanering eller liknande
Lite beroende på de tidigare stegen så handlar det här om att följa betalningsplanen, att ansöka om skuldsanering, att ta hjälp med det psykiska och så vidare. Oavsett vilket handlar det om att göra det tillsammans med andra.
- Här finns ett test som man kan göra för att se om man kvalificerar för skuldsanering. Tänk dock på att skuldsanering bara medges till 3.5 av 10 som söker. Så utgå från att du inte kommer att få det och att du kan komma att behöva lösa det på egen hand enligt ovan.
Överkurs och sådant man ofta inte känner till
Jag har hjälpt ett par personer till en bättre ekonomisk situation och här några erfarenheter och lärdomar som jag har dragit längs vägen som inte är helt intuitiva först.
Handel med lån och innebörden av det
Låne- och inkassobolag köper och säljer ofta skulder mellan varandra. De får nämligen inte ligga med stora fodringar i egen bok för länge och därför säljer man “dåliga lån” vid olika tillfällen.
Väldigt förenklat: Det gör att ett givet lån på 100 kr kan säljas för 30 kr till någon annan och man tar förlusten. Gentemot kunden är ju fodringen fortfarande 100 kr, men om kunden betalar 60 kr av de ursprungliga 100 kr så har företaget som köpt lånet för 30 kr gjort 100% vinst.
Det medför att det finns ofta mer utrymme än man tror att förhandla på ursprungsbeloppet. Särskilt på gamla skulder som är ett pa rår gamla. Få om någon känner till det här.
Slå-ihop-lånen-lån
En klassisk lösning är att slå ihop flera lån till ett större lån med lägre ränta. Det kan fungera i många fall, men problemet med detta är att det många gånger inte löser ursprungsproblemet. Var noga med att försöka identifiera ursprungsproblemet och säkerställ att det är hanterat, annars kommer det här sannolikt bara leda till större ekonomiska problem framgent.
Det finns en anledning till att man i alla Lyxfällan-avsnitt har haft en coach eller expert på beteende som kastar ljus på det underliggande problemet och hur det kan hanteras. Det kan handla om allt från självförtroende till missbruk.
Det är också en stor anledning till att inte låna av vänner eller låna ut till en anhörig med skulder.