Tips till dig som har en vän eller anhörig med skulder eller en tuff ekonomisk situation

Efter en diskussion i chatten och avsnitt 310 där vi intervjuar Amanda från Kronfogoden samt tråden “Tips till dig som har skulder och vill förbättra din ekonomiska situation | Steg-för-steg-lista” så kommer här en sammanställning med några tips till dig som är anhörig till någon med skulder.

Nedan följer några av mina tips och erfarenheter i de situationer där jag har varit med eller samlad erfarenhet från forumet och interaktion med väldigt många människor.

Hjälp inte till med pengar

Min absoluta övertygelse och rekommendation är att inte hjälpa någon med en tuff ekonomisk situation med pengar i det initiala skedet. Många gånger kommer det sannolikt stjälpa mer långsiktigt än att hjälpa. Det viktigaste är att ta reda på vad grundorsaken till problemet är och om den är löst.

Det vill säga, det är stor skillnad att hjälpa sitt barn som är nyinflyttade till ett hus med småbarn där värmepumpen rasar i en situation där de har en god ekonomi, men likviditeten inte finns där just nu eller att hjälpa ett barn eller syskon som notoriskt alltid haft dålig ekonomi.

Om du ändå mot förmodan vill hjälpa till med pengar, gör det inte i form av lån utan gör det då som en gåva. För annars finns det en överhängande risk att pengarna kommer att påverka er relation.

Var projektledare istället för genomförare

Det andra tipset är att läsa följande artikel:

och att hjälpa personen att hjälpa sig själv. Tricket är alltså inte att göra jobbet åt dem. Tricket är att hjälpa dem att göra jobbet. Bidra med projektledning och se till att det blir av, men gör inte jobbet. Även om det initialt kan verka lösa problemet snabbare så kommer det inte ge dem någon kunskap, erfarenhet eller framförallt ett ekonomiskt självförtroende.

Det finns något väldigt viktigt i att kunna säga efteråt: “Jag gjorde det själv”.

Ha respekt för den känslomässiga sidan av bl.a. skam

Det är viktigt att ha förståelse att det som kan vara enkelt för dig och mig - att lyfta telefonluren och bestrida en faktura, att öppna kuvert eller göra en ekonomisk sammanställning - det kan vara på gränsen till omöjligt för någon annan. Särskilt när det finns väldigt mycket skam, otillräcklighet och andra känslor inblandade.

Därför är det viktigt empati, att inte felgöra utan snarare försöka uppmuntra och peka på att man varken är först eller sist i situationen samt att bara genom att man tar de stegen man tar, så är man på rätt väg.

Jag kommer uppdatera denna lista efterhand, men du får gärna komplettera med dina tips och erfarenheter nedan.

9 gillningar

Det här kan inte betonas nog tillräckligt! Just skammen och att man kan känna sig som en sämre människa gör att det kan vara väldigt svårt att be om hjälp. Då hjälper det inte heller för den hjälpande att döma eller skälla ut den som söker hjälpen :slight_smile: lätt att underskatta hur dåligt den människan förmodligen mår och hur svårt och hopplöst de kan känna i änför ekonomin med allt vad det innebär.

4 gillningar

Anhöriga till missbrukare hamnar ibland i en form av destruktiv relation som kallas “medberoende”, co-dependency på engelska.

Runt missbrukaren finns ett gäng svikna offer som bara vill hjälpa till, och sticker till med emotionellt, finansiellt och annat stöd. Detta går så långt att det kränker den medberoende mer än vad missbrukarens egna beteende gör. Känslan av att “jag hjälper till” eller “jag hindrar lidandet” kan vara lika beroendeframkallande som någon annan drog.

Missbrukaren spelar med som den “behövande”, ibland omedvetet, eftersom stödet är en viktig del av logistiken som gör fortsatt missbruk möjligt. Underförstått eller uttryckligen hotar hon med att bli i sämre skick ifall den medberoende inte “ställer upp för den här gången” och gör som missbrukaren säger.

Missbruket kan självklart vara drogmissbruk, alkoholmissbruk, men även matmissbruk, spelmissbruk, shoppingmissbruk osv.

Dynamiken återfinns även i narcissistiska relationsmönster. Det narcissistiska beteendet och den emotionella misshandeln underlättas av att andra deltar i kränkandet, antingen som passiv åskådare eller som kvarvarande offer.

Se upp så att du inte omedvetet dras med i andras negativitet! Det finns många sätt att skada sig här.

2 gillningar

Ja, det stämmer. Har tyvärr sett det mer än en gång. Därav också att jag avråder från att hjälpa till ekonomiskt. Det tar nämligen aldrig slut och pengar i det fallet stjälper ofta mer än det hjälper.

1 gillning