Nybörjare på ämnet här, så kanske en dum fråga, men: Hur stor kreditlimit är lämpligt (i förhållande till kapitalet på ISK)? Finns det någon nackdel med att dra till med lite extra som man troligtvis aldrig kommer att utnyttja? Jag kommer knappast att gå högre än det som ger bästa räntan (Nordnet).
Påverkar krediten min kreditupplysning? Oavsett om den är utnyttjad eller inte?
Säger inte emot, har heller ingen kredit, men alla är inte i samma situation som dig utan kan vara i ett läge där kredit kan vara bra att ha tillgänglig.
Jag har en hög limit, ca 30% av isk. Kommer förmodligen inte nyttja den men känns ändå rätt skönt att kunna.
Tanken har väl varit ”om marknaden dyker”, men sannolikt kommer jag gå in när det fortsätter ned och det blir nog inte så skoj. Får se om det blir något av det öht.
Dra till lite extra du, kapitalet växer ju över tid och om du vill höja kreditgränsen i framtiden måste du göra om hela ansökan. Jag gjorde själv misstaget att börja för lågt så jag fick göra om efter bara ett år, och det är lite pill med att fylla i ansökan. Nu har jag en kreditgräns som motsvarar ungefär 100% av mitt nuvarande egna kapital hos Nordnet, men jag utnyttjar bara en liten del.
Nordnets värdepapperskredit syns faktiskt inte alls i en kreditupplysning; varför vet jag inte. Jag har i alla fall fått upplysning gjord på mig av olika anledningar flera gånger de senaste åren av två olika bolag (UC och Dun & Bradstreet) och värdepapperskrediten syns aldrig. När jag flyttade bolånet sist tog jag ändå upp den faktiskt utnyttjade krediten i formuläret över skulder och nämnde för handläggaren på telefon att jag märkt att den inte syntes, och han sa bara nåt om att “ja jo de kan göra så där…”, och det var iaf inget som helst problem.
Samma gäller på Avanza. Dvs limiten man har på Avanza syns inte på kreditupplysningar för andra långivare. Så likt andra skulle jag säga att man begär lite mer och så ser man vad du får. Har för mig att Avanza skriver att man ska begära det man rimligtvis kommer behöva de 1,5 åren framåt som en utgångspunkt vad gäller limit
Vi har alla olika grad av riskvilja. Själv tycker att det är så värt att till en mindre kostnad kunna få mer avkastning och samtidigt möjligheter till torr krut som värdepapperskredit möjliggör
Jag fick avslag på min första ansökan där dom troligtvis tyckte att jag hade tagit i för mycket (samtidigt slarvsvarade jag nog lite på KALP-frågorna, så det kan ha spelat in).
Jag tror att kreditgivarna vill se hur man hanterar kredit innan dom beviljar för mycket. Jag har sedan dess ansökt (och fått beviljat) om höjd gräns 2 eller 3 gånger, i samband med att jag skjutit in mer eget kapital. Just nu har jag en limit som motsvarar 72% av eget kapital.
Som flera sagt, det syns inte i kreditupplysning och påverkar inte direkt kalp. Indirekt skulle väl banken kunna ha frågor i och med ränteutgiften syns i deklarationen, men då är det ju på nyttjat belopp. Så kör på, såvida du inte har dåligt risksinne och riskerar att nyttja det lite över vad du borde, men då borde du inte ha kredit alls… Själv minns jag inte att jag fick begära någon särskild limit när jag ansökte för flera år sedan (avanza), bara att jag blev lite förvånad över beloppet, som var ca 40 % över vad gränsen för överbelåning. Men det var en jämn fin (hög) siffra jag fick, men den baserades nog också på inkomst.
jag känner inte riktigt igen mig i era svar, nu var det typ 8 månader sedan jag ansökte om värdepapperskredit via Avanza men jag blev bara beviljad att låna. Sedan beroende på hur mycket jag lånar så får jag betala olika nivåer av ränta <10% 1,29% ränta, sedan högre räntor i olika nivåer. Så som jag har förstått det så är det själva värdepapperet som man lägger som pant som avgör hur många % man får belåna. ingen limit? men jag kan ha fattat fel. Har inte för avsikt att gå över 10% så är ju en icke fråga för mig. Har för övrigt gått från 8% belåning till 6% belåning under denna tidsperiod
Tack för alla kloka inspel! Jag har fått svar på mycket så jag ska väl bara bestämma mig.
I mitt fall är det Nordnet, och i ansökan måste jag välja en limit. Som man sen kan höja med en ny ansökan. Men det var där jag körde fast men nu kan jag nog komma vidare