Vad tittar Avanza på när de godkänner en värdepapperskredit?

Hej,

Är det någon som vet vad Avanza tittar på när de godkänner en kredit limit när man ansöker om den? Vad är maxtaket?

De tittar på ditt totala innehav på Avanza. Beroende på vilka fonder, aktier du äger så har du olika belåningsvärde. Det högsta du får belåna av en fond, aktie är 80%.

Du får svara på frågor så att de ser att du har förstått detta med värdepapperskredit.

Är det 80 procent oavsett vilka andra lån du har, vilka inkomster du har, mm.?

Värdepapperslån gäller enbart värdeppapperslån så de kollar inte vad du har för andra lån. De har dina fonder som säkerhet.

Alla mäklare tänker inte så

2 gillningar

Det undrar jag om det är bra att ta värdepapperskredit för att köpa mer indexfonder.

Detta får jag upp:

1,29% ränta upp till

12 317 kr

2,34% ränta upp till

30 794 kr

3,59% ränta upp till

61 587 kr

6,89% ränta upp till

98 539 kr

1 gillning

De kollar på övrig belåning i förhållande till inkomster också. Någon sort KALP-kalkyl, men jag vet inte vad de har för begränsningar. Vi tog stort bolån och tänkte sedan använda värdepappersbelåning till fondköp, men avanza ifrågasatte om marginalerna höll i vår ekonomi. Såhär i efterhand skulle jag nog höjt min kredit på avanza först men inte utnyttjat den så den bara låg vilande, och sedan höjt bolånet. För att sen kunna utnyttja krediten på avanza.

Frågan gällde kreditlimit.

Svaren kom att handla om belåningsvärde.

Enda jag kan bidra med är att jag lyckats få kreditlimits i nivå med portföljvärdet.

Betyder inte att jag använder den.

Frågan kommer som vanligt när börsen gått starkt.

Hej,

Jag hade inga problem att få en högre kredit-limit på Nordnet än vad jag kunde få i lånelöfte från en storbank i samband med husköp.

Jag ökade krediten i steg, så det är möjligt att det spelar in om man har viss erfarenhet av portföljbelåning, och det är ju rimligt att krediten har någon form av relation till summan du har på ditt isk. Jag skulle dock bli förvånad om jag kan utöka min kredit till 100 milj även om det inte möjliggör full belåning som läget är nu.

Ska du ha kredit på ditt ISK rekommenderar jag Montrose. Enligt mig solklart den bästa investeringsplattformen i Sverige, om inte världen. Inte minst billigare.

Sådan här kredit fungerar så att du ansöker om ett maxtak i form av pengar, t.ex 50 000 kr. Inför godkännande kollar banken ofta på stabil inkomst och hur hög den är. Om helt ok = godkänt lån-gräns. Efter godkännande så baseras din belåningsgrad på dina specifika innehav i portföljen, ibland ger vissa aktier 0 belåning, ibland 80% av ditt aktuella värde i portföljen för den aktien eller fonden. Belåningsgraden är senare det som utgör vilken ränta du måste betala. Säg att du har 100 000 kr investerat, i snitt 70% belåningsgrad på portföljen och så har du lånat 10 000 kr med denna kredit så innebär det att:
10 000 kr av 70 000 kr är andelen som baserar räntan. Ränta beror på bank och ofta hur mycket total mängdpengar du har på aktuell bank. Observera att 50 000 taket är ett max tak på hur mycket du kan låna och har ingen påverkan på din belåningsgrad alls.

Montrose har betydligt större krav än Avanza på krediten vad jag vet. Avanza har inga krav på inkomst vad jag vet exempelvis

Jag kan inte specificera deras brytpunkter direkt men som alla andra kollar de på Inkomst, stabil inkomst, betalningsanmärkningar men såklart också hur mycket kredit du söker jämfört med hur mycket pengar du har. Många fler faktorer än så också men det är väl de viktigaste

De har en väldigt bra kundsupport som du kan ringa i detta nu och fråga. Jag skulle lätt rekommendera att ringa deras nummer och se vad de kan erbjuda baserat på din situation ifall du flyttar över till dem.

Det låter som att jag är värsta säljaren men är ärligt bara en extremt nöjd kund.

Avanza verkar inte kolla på inkomst så du har fel när du skriver alla andra

För er som har kredit på Avanza, hur exakt kommer krediten in? Ligger den som en tillgänglig summa på ISK eller separat konto? Eller måste man köpa något med noll på kontot för att använda den?

1 gillning

hmm intressant, okej tack för förtydligande där i så fall. Alltså ingen UC görs alls???

Att kräva inkomst och ta UC är två olika saker

Du garanterar inte fast anställning via UC, däremot så ser du inkomst per de tre senaste färdigställda deklarationerna. Om inte det är inkomst så vet jag inte vad det är, kanske har jag fel men ser inte hur man kan tolka det på något annat sätt.

Att de ser inkomster där innebär inte per automatik att de har krav på det.

1 gillning

För mig och tjejen har avanza tagit kreditupplysning och anmärkt på inkomst pga föräldraledighet, samt bett om anställningsavtal.

3 gillningar

Ligger där på kontot för att köpa det man önskar, ansökte om 50k, men har inte använt det. Testade.