Jag har idag en värdepapperskredit på Avanza men sneglar på att flytta mitt sparande till Montrose istället. Kanske främst för att minska räntekostnaderna via deras lösning.
Jag har dels upplevt att belåningsvärden för amerikanska verkar vara lite mer förmånliga på Montrose
Ni som har gjort detta byte, vilka för och nackdelar upplever ni hos Montrose vs Avanza då det gäller att använda värdepapperskrediten?
Jag vet inte om det bara är en slump men för mig har Montrose varit mycket striktare kring att godkänna värdepappersbelåning. Jag blev nekad min första förfrågan och begärde mer information i mitten av augusti varpå de bad mig skicka in löneunderlag etc men jag har fortfarande inte fått något beslut. På både Avanza och Nordnet blev jag godkänd direkt för samma belopp.
Märkligt. Jag tänker att de borde ju ha samma information tillgängligt för att fatta beslut om hur mycket man får. Jag har aldrig heller behövt skicka in några lönespecar till Avanza. De har bara gjort kreditupplysning på mig när jag har ansökt/höjt min min limit.
Nej precis. Men vill vara tydlig med att det med lönespecar är inte normalfall, utan för att jag frågade om de kunde ompröva sitt beslut. Om jag kunde göra om hela ansökan hade jag sökt ett lägre belopp men jag tog 100 k bara för att det är det jag har hos de andra. Men jag utnyttjar bara kanske 10-20 k så det var ju onödigt. Så ett råd är kanske att inte söka för mer än du faktiskt använder.
En sidofråga. Hur ser man vilka aktier man har tagit kredit på i Avanza? Kom att tänka på det - att för mig syns det inte. Nu vet jag såklart vad jag har kredit på - men låt oss säga jag har det ett långt och bra tag, det enda jag kan se är summan, inte vilka aktier.
Inga problem för mig att få beviljad kredit. Jag har sett att en del fonder/ETFer har andra belåningsvärden, vissa 0. Så beroende på dina innehav och flexibilitet kan det vara bra att checka att du faktiskt kan belåna just din portfölj.