Det fina med värdeappersbelåning är ju att man får en kreditlimit som man sen kan välja att utnyttja helt, delvis eller inte alls. Det blir då ingen räntekostnad för den del man väljer att inte utnyttja men man har kvar möjligheten. Använder man sig av bolån som man inte amorterar ner så har man ju lånekostnaden med ränta oavsett om man använder utrymmet eller inte.
Är det någon som vet vad som händer typiskt när kreditvärdigheten sjunker då man går i pension och kanske får lägre inkomst? Jag utgår från att det då blir svårare att få ny kredit eller utöka sin limit om man skulle ansöka om detta då. Men vad händer med den man har, har man typiskt kvar den i all evighet även om det är så att man inte skulle få den beviljad om inte haft den innan och ansöker i det läget?
Tänker att man vill ju ansöka om max kreditlimit strax innan pension oavsett om man behöver utrymmet eller inte, för att skaffa sig handlingsfrihet. Men kan den dras in just för att förhållandena ändras vid pension/FIRE?
Jag flyttade min kreditlimit (delade kanske upp, minns inte) till en annan befintlig depå och då minskade de min kreditlimit i samband med det. Min känsla var att om man sköter sig och inte säger något så ligger man kvar. Men detta var några år sedan. Jag använder inte min kredit så jag ifrågasatte inget.
Analogt med detta borde du ansöka när förutsättningana är som bäst och sen bara köra på. Men det kan kanske vara annorlunda nu.
På Avanza kan man själv fördela limiten mellan olika konton men det var väl inte det du menade.
Jag har några miljoner i limit, majoriteten på Nordnet, men kanske ska öka den inför att jag slutar med lönearbete. Gissar att den sen ligger kvar som den är och att det inte sker någon automatisk omprövning.
Jag är själv försiktig med belåning men för att snabba upp fondbyten är det ju ändå ett stort plus att ha det tillgängligt.
Nu kan man det. Men det kunde man inte då så jag gick via kundtjänst.
Det verkar fungera så. Gör det, att öka sin limit kostar ju inget men det kan vara bra att ha möjligheten att låna.
Lite knepigt att lönen spelar så stor roll. Jag har alltid betalat min egen lön och den har pendlat både upp och ner. Minns inte om min lön då hade gått ner men i vilket fall som helst hade jag större finansiella muskler. Men det räknas inte tydligen.