Bolån/Villkor - pre FIRE/nedtrappning

Lite bakgrund, jag är ca 55 år, har en obelånad bostad värd ca 10.5MSEK (statistisk värdering), en portfölj som är värd en bit över 12MSEK. Arbetar men håller på att förbereda för att trappa ner och göra en FIRE. Jag håller nu på att sondera marknaden för bolån för att förbättra min likviditet/kassa och belåna upptill 35-40%. Jag har mitt kapital hos Nordnet och borde därmed som PB kund kunna utnyttja deras bolån, men tyvärr är mina inkomster Danska och det räknar dom inte med i kalkylen (samma gäller Avanza) där kan bolåne räntan hamna på ca 2.10%. Är i dialog med storbank där jag har min dag till dag ekonomi i Sverige och Danmark, och dom har kommit tillbaks med ett bud på 2.84% precis på deras snittränta i princip (om man tar hänsyn till senaste höjningen) vilket jag tycker är löjeväckande givet riskprofilen och att jag öppnat upp för att flytta delar av mitt engagemang till dom både mitt företag och delar av min portfölj.

Så har tryckt tillbaka lite, frågan är vad jag skall acceptera givet begränsningarna jag har med Dansk inkomst, då jag gärna har likviditet och cashflow, samt att räntan kan nettas mot schablonintäckt.

Och tänker jag rätt som gör detta som ett drag innan nedtrappning och FIRE eller skall jag låta det bero.

Tankar och inspel emottages

/Nordic Oak

Jag tycker du tänker helt rätt som lånar upp den nivån i det här skedet som en förberedelse. Som en påminnelse kan du ju också belåna din portfölj ännu billigare, som ett komplement, även om du då inte belånar den lika högt som bostaden.

Har du måhända tjänstepension att ta ut som kan hjälpa till med inkomstsidan? Har inget annat direkt tips annat än att fortsätta prata med bankerna. Och även om du inte får den bästa räntan nu kan du ju alltid flytta lånet senare om du får till en bättre lösning om något/några år.

Tack. Jo jag har även kikat på portföljbelåning och har det som en möjlighet oxå där har jag nog målsättning att hålla den nogåt lägre för att inte komma över 15-20% av portföljensvärde. Tjänstepensionen i mitt fall kommer inte förrän tidigast vid 60års ålder och då från Danmark, tar bankerna hänsyn till det som inkomst när man söker lån?

1 gillning

Absolut, även om bankerna generellt blir mindre benägna att låna ut högt upp i åldrarna. Men om den kommer från Danmark är kanske problemet det samma.

Tycker inte det ska spela så stor roll var inkomsten kommer ifrån, särskilt inte om det är lön/pension från ett nordiskt land. Får banken rätt underlag borde det räcka tycker man?

1 gillning