Hjälpa morsan - Länsförsäkringar Global Index

Hej,

Min Mamma blev uppringd flera gånger av Nordea, och nu har investerat i några av deras fonder. Årliga avgiften ligger på cirka 2%. Jag vet att det är alldeles för mycket och att de utnyttjar hennes okunskap. Pengarna ligger på cirka 500k-1MSEK. Jag tänker att man kan dumpa hela i Länförsäkringar Global Index - målet är långsiktigt sparande (pension). Vad är fördelarna och nackdelarna med det och vad har ni för alternativ? Tack på förhand!

4 gillningar

Att byta till 100% LF Global index blir 100% fördelar. Nackdelar 0%. :+1: . Svårt att hitta bättre allternativ än att välja billigt och globalt långsiktigt passivt sparande. :person_tipping_hand:

6 gillningar

Om du vill ha hjälp att övertyga henne så kan du skicka denna artikeln:

Småspararguiden har också en fondguide som hjälper henne att hitta den billigaste globala indexfonden på Nordea:

6 gillningar

De kanske är lättflyttade, men om inte så glöm inte kolla på distansförsäljningslagen och ångerrätten.

Lite off-topic: Varför verkar alltid Nordea vara värst i klassen i detta ämne?

Och, välkommen till forumet! :blush:

Annars är Nordea Global Passiv ett helt OK alternativ om man vill fortsätta med Nordeafonder. Brukar gå ganska jämnt med - eller till och med bättre än - LF Global Index, trots att den är dubbelt så dyr (0,4%). Tror att det beror på att den ligger lite tyngre i USA.

2 gillningar

Har också hjälp min mor att avveckla Nordea Stratega innan ens månadssparandet startade. Jag rekommenderade henne Lysa (hon är pensionär). Jag följde Ap7 Såfas fördelning på aktier och räntor när jag ställde in min mors fördelning (60/40) och stoppade också (faktiskt) in pengar på sparkontot där. Så att hon ser hur allting går på en plats. Inget krångel sen dess och känns tryggt.

För den som är lite mer intresserad av sparkonton och så ska ju öppna sparkonto på tex SevenDay istället för Lysa.

2 gillningar