Hjälpa far att komma loss från Nordeas dyra fonder

Hej,
Hjälper nu min far som är 80+ att komma ur Nordea’s dyra fonder ( rådgivaren även känd som säljaren på Nordea) har ju rekommenderat mycket aktiva ( läs dyra ) fonder med 1,5 - 2,5% avgifter och utveckling som ej slagit index på många år.

Nu är ju gubben 80+ och har även ett arv som kommer in.
Försöker sälja in honom på “die with 0” och att antingen byta till Lysa med 1-3 års horisonten på sparkonto och resten på ett defensivt typ 20%aktier + 80 räntor ISK.

Tittar på om man ska byta till globalfond i det korta perspektivet hos Nordea för att sedan flytta ut pengarna men vad tror ni, är flytt inom samma ISK till global index en extra kostnad när man tänker flytta kapitalet inom ett halvår från Nordea?
Har lite svårt att tolka avgifter vid flytt inom Nordea.

Har ni några andra förslag för hur “gubben” ska placera pengarna, han är ju rätt god form nu men man vet ju aldrig…
Tack på förhand, Lodgen

Flytt inom ISK är ingen extra kostnad.
Men om du säljer, flyttar ut pengarna till ett konto och sen stoppar in i en annan ISK så är det en kostnad som tillkommer.

Det går att köpa billiga globala indexfonder även hos Nordea. Alltså även andra bankers fonder.
De är dock dolda och kräver inloggning och möjligen även att man gör köpen via deras Nordea Investor sida.

5 gillningar

Ja, byt inom Nordea till billigare och vettigare. Sedan är han ju 80+, så det mesta av betalningen är troligen tyvärr redan gjord, men visst ska han ha lägre avgifter ändå.

3 gillningar

Nordea Global Passiv är deras globala indexfond.
0,4% avgift.

4 gillningar

Även Storebrand Global All Countries, 0,33% avgift, finns att köpa via Nordea.

3 gillningar

Hej!

DNB Global Indeks för 0,22% i avgift ska också finnas på Nordea. Den innehåller dock inte tillväxtmarknader som t.ex. Storebrand Global All Countries gör.

2 gillningar

Menar din fars fonder sparade i ett depå eller ett ISK? Om han har en Nordera fond sparade i ett ISK behöver han bara lägger en “byta” till en annan Nordea fond. Om han vill köpa ett annat bolags fond istället för Nordea egen fond måste han lägga en “sälja” order, säljer Nordea fond och vänter några dagar för att pengarna sätter in ISK. När pengarna finns i ISK kan han köpa en annat bolags fond. Han behöver inte betala extra kostnad men pengarna är utanför marknaden för några dagar.

2 gillningar

Tråkigt med så höga avgifter och dessutom underprestation jämfört med index. Sälj/byt till billigare fonder och börja leva upp pengarna.

2 gillningar

Om han är 80 plus ska han väl inte ha så mycket i långsiktiga fonder? Bättre att flytta över en viss del till typ vanligt sparkonto? Om det känns läskigt för honom med Lysa och sånt “hightech” så kan det ju göras på Nordea.

1 gillning

Exakt så är det. Via Nordea Investor. Även den berömda LF Global Index finns där att köpa… jag öppnade nyligen ett ISK i Nordea, och kikar på vad för fond(er) jag ska köpa dit. Har Avanza, men Nordea är min “storbank” sen många decennier och jag har kreditkort & debit kort där, etc.

Tänkte göra mig till en “relationskund” i Nordea i nån mening, förbereda för framtiden…

1 gillning

Ska dubbelkolla men jag har förstått det som att det ska vara ISK

ISK lanserades 2011/2012. Det fanns bara depå innan ISK lanserades. Jag undrar din far missuppfattar “behöver extra kostnad” är “30% vinstskatt” till staten om han har sålt fonderna. Då kan han bytta pengarna till ISK.

1 gillning

Han har fonderna i en ISK så det är iaf bra där.

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Nora Sparrobot hos Nordea