Månadssparande till ISK hos Nordea

Hej experter,

Jag har investerat i ISK-fonder hos Nordea under de senaste sex åren. I början var jag inte särskilt insatt i privatekonomi, men med tiden har jag lärt mig mer och följer numera många frågor som rör privatekonomi.

Mina investeringar på ISK hos Nordea har utvecklats bra, men det som bekymrar mig är fondavgifterna, som ligger mellan 0,49 och 1,4 %. Är det klokt att sälja dessa fonder och istället investera i fonder med lägre avgift? Påverkar det ränta-på-ränta-effekten negativt?

Tack på förhand för era svar.

Man kan få tips på hur man bygger upp en basportfölj med bra och billiga fonder som följer sitt index i länken nedan. Modellportföljerna är fördelade per bank. För Nordea finns det ett unikt förslag som baseras på bankens tillgängliga fondutbud.

Finansinspektionen säger exempelvis att en global indexfond inte bör kosta mer än 0,4%. Det går att hitta indexfodnder med en avgift på omkring 0,2%.

Ur en strikt ekonomisk synvinkel brukar man säga att en fond, över tid, aldrig genererar en överavkastning som kompenserar för en högre fondavgift. Det vill säga: desto billigare, desto bättre.

Nordea Global Passive Growth och DNB Global Indeks finns hos Nordea kostar 0,20% resp 0,21%

Även Swedbank Robur Access Global och Länsförsäkringar Global Index till låg avgift

Enligt rika tillsammans-doktrinen så gör du klokt i att sälja de dyra fonderna och byta till en passiv global indexfond.

Nej ditt nuvarande upplägg är sämre för ränta på ränta-effekten än om du byter till en passiv global indexfond

1 gillning

Generellt så får man inte mer avkastning bara för att avgiften är högre på en fond men naturligtvis måste du titta på just din fonds historik och se om det varit värt den högre avgiften jämfört med en billigare indexfond t.ex.

Du förlorar ingenting på att byta fond i sig när allt sker på ett och samma ISK konto.