Omplacera pengar till mormor från Nordea Stratega 30 till vad?

Hej!

Jag har fått i uppdrag att hjälpa min mormor med att omplacera hennes pengar som hon har på ett ISK på Nordea.
Just nu är pengarna investerade i fonden Stratega 30. Fonden har en avgift på 1,39%.
Det är ju en orimligt hög avgift och ändå har den inte gett en bättre avkastning än jämförelseindexet.
Så då kommer jag till frågan. Hur ska man omplacera pengarna för lika stor risk?

Strateg 30 består av 30% aktier och 70% räntor och det är alltså denna risknivå hon vill ha?

Då skulle jag placera 30% i en globalfond t.ex Länsförsäkringar global indexnära eller Storbrand global all country.

Övriga 70% antingen på Sparkonto med ränta eller i en räntefond t.ex AMF räntefond mix.

9 gillningar

Instämmer på föregående kommentar :+1:

1 gillning

Haha, håller helt med. @MattiasA90 “dödade” tråden. :joy:

Enda tillägget är väl bankkonto med insättningsgaranti och ränta. T.ex. hos Lunar eller Avanza Sparkonto+.

3 gillningar

Lysa 30/70, göm och glöm. Enkelt utag som håller balanseringen? :thinking:

1 gillning

Ja jag missade specificera att det såklart ska vara med insättningsgaranti. Bra och viktigt tillägg :slight_smile:

Min personliga erfarenhet är att det för ointressade personer är extremt svårt att sälja in fondrobotarna. Man litar helt enkelt inte på sådana “nymodigheter”. De flesta vill kunna gå till sin bankman (a.k.a rångivare) för att det känns tryggare rent emotionellt och för dessa kan det vara viktigare än att få en automatiskt intvesteringstjänst.

3 gillningar

Altså är man gammal och vill ha det enkelt så låt det ligga som det ligger, tja dyrt och inte optimalt men funkar. Nu vet jag ju ibte hur gammal hon är och hur hon tänker, men att hålla på att byta bank och sånt kan nog kännas jobbigt. Mwn annars en global indexfond och som nån säger AMF mix eller ett nollräntekinto på Nordea.

1 gillning

Hon är 81 år. Bankbyte blir det inte.

Men en globalfond och ett nollräntekonto verkar vara den bästa och enklaste lösningen.

1 gillning

Kolla igenom Nordeas utbud om mormor vill ha pengarna där. Tror det finns billigare alternativ. T. ex. globalfond för aktiedelen och en räntefond för det övriga.
Men mormor ska inte, enligt mig, ha räntedelen i ISK. Räntor ger oftast för lite avkastning för att det ska vara bra eftersom man betalar schablonskatt varje år på summan man har på ISK.

2 gillningar

Håller med @MattiasA90 när det gäller indexfond + sparkonto, men…

Nordeas blandfonder innehåller en betydlig mängd av a) b-rejtade företagsobligationer b) hedgefonder och c) high yield fonder. Alltså risknivån av ”räntedelen” på Stratega 30 är högre än om man använde bara korta räntor och statsobligationer av hög kvalitet.

Således skulle jag säga att 40% indexfond, 60% sparkonto är närmare den risknivån S30 står för idag.

Nordeas passiva fonder är ”good enough”, men glöm inte att det går att köpa också andra fonder än Nordeas egna på deras nätbank.

4 gillningar

Håller med @JayR att 40% fonder + 60% sparkonto är en bättre placering för att nå samma risk.

Stratega har också lite home bias. Så av de 40% jag hade kört med:

• 80-90% Länsförsäkringar Global Indexnära (0.22% avgift)
  • 10-20% SEB Sverige indexnära (0.27% avgift)

Båda dessa fonder finns i Nordeas utbud.

2 gillningar

Skulle inte rekommendera Lunar till alla då det är krångligare att göra rätt än andra tjänster.
Lunar måste skaffa svenska konton i Sverige i SEK innan jag skulle rekommendera till någon öht.

Bara att titta igenom forumet för att inse att folk gör fel vid överföringar och hamnar i ett läge där de gör valutaväxling och får oönskade avgifter.

5 gillningar

Taget! Tänkte inte på det. :flushed: ändrar ovan senare idag. :+1:

1 gillning