Goda nyheter!
Pressmeddelandet:
Grymt, det hade jag missat. ![]()
Bra, nu behöver jag bara en miljon också.
Jag med, gärna en miljon över med, så de känns ok att ha på ett sparkonto. ![]()
Hurra ![]()
. Tack EU för att ni håller jämn takt med allt annat som höjs
![]()
Fast det är nog inte EU som man ska tacka utan vår svaga SEK😅
Insättningsgarantin är 100 tusen EUR och sedan räknas den om i länder som inte har EUR med valutakursen periodiskt
Så stärks kronan mer så kan vi räkna med att insättningsgarantin går ner igen om några år, så vida inte EU höjer garantin i EUR pga inflation
Från Riksgälden
”Enligt EU-direktivet ska beloppet för insättningsgarantin kontrolleras mot den lokala valutakursen vart femte år och justeras om avvikelsen är för stor. Denna justering mellan euro och svenska kronor genomfördes senast den 1 januari 2021. Beloppet höjdes från 950 000 till 1 050 000 kronor.”
Hade varit bättre om investerarskyddet hade höjts från 250 000 kronor.
Vem sitter med 1 150 000 kronor på bankkonto?
Du @JFB är verkligen insatt i alla områden ![]()
![]()
Jag brukar säga att jag kan lite om mycket men du verkar kunnna mycket om mycket.
Imponerande ![]()
Ok Götabanken gick under i början av 90-talet, när det typ inte fanns regleringar alls.
Vill inte låta tråkig, men spelar det nån egentlig roll i nutid? Vi har groteskt höga krav på banker i EU numera.
Eller är detta bara en realistiskt vinst för vissa av oss som har 1 mille på random nischbank som man aldrig hört talas om?
Ingen är odödlig, inte ens en bank.
Så bra att garantin finns.
Det kan vara en person som är i “stay-rich” på nivå-4, eller någon som skall köpa bostad om ett år och har kontantinsatsen på fasträntekonto.
Det är inget problem med att ha 1 150 000 kr på ett bankkonto som ger ränta. Alla vill inte lägga allt de äger på börsen. Dessutom är det trevligt med lite utdelning.
Det är bra att det justeras, men i realiteten känns det inte som att det har så stor betydelse. De flesta har inte sådana kontanter på bankkonto och om man har det, då har man det lämpligen redan utspritt hos flera aktörer… hoppas jag.
Japp, har bra mer än en miljon på bankkonto. Är inte nojig nog att sprida det då det är hos en av storbankerna.
Om du inte är nojig över det så kan du ju sprida det bara för att få lite bättre avkastning.
Värt det tycker jag men det beror ju på ork osv.