Grymt skrivet![]()
Fundera på att göra ett tldr i början. Tror vi är många som skulle uppskatta det ![]()
Min enda stint med aktier var runt liberation day då jag personligen använde AI jättemycket och var väldigt bullish hela fältet. Då frågade jag helt enkelt ChatGPT hur man kan investera i AI och fick en massa matnyttig info, t ex förslag på bolag inom picks-and-shovels. Det resulterade i en lekhink med nåt slags NASDAQ on steroids med mag7 + ytterligare ett antal bolag inom halvledarindustrin.
Från april till augusti gjorde jag 30% mätt i SEK och sen kom nån rapport att extremt få bolag tjänar pengar på de enorma AI-investeringarna. Då fick jag en scare och gjorde det enda långsiktigt rimliga → roterade hela lekhinken in i indexfonder.
Såhär i efterhand inser jag att jag hade tur och prickade nån slags momentumtrade, men jag tycker det var riktigt kul att lära sig generellt om aktier med AI som hjälpreda. Jag gick full circle och lärde mig till slut att det inte är något jag vill hålla på med.
Det är dock farligt att använda AI om man inte har en sund skepsis och själva grundantagandet som Alec försöker hamra in är ju att AI absolut inte innebär någon informationsfördel. Förstår man inte det är man ute på hal is.
Hoppas att du inser att det här vinklar det till att du kommer få en alltför positiv bild av AI för investeringar, då du inte vill ha kommentarer för de som tycker att man ej ska lite på AI för något så viktigt som investeringsbeslut?
Jag använder det som bollplank. Inte för att AI är någon slags kristallkula, men det hjälper mig ofta att strukturera mina egna tankar och ge omedelbar återkoppling på mina egna idéer, hjälper mig att ge begripliga förklaringar till sådant jag inte förstår etc. Sen är ju inte allt guld som AI levererar så man får ju vara rätt kritisk och fundera själv på om svaren är rimliga, ställa kompletterande frågor osv.
Nu senast hade jag en diskussion med AI om vad som borde hända på marknaderna under den närmaste framtiden (1 vecka-årsskiftet) om Iran-konflikten fortsätter på samma nivå som nu, utan att varken eskalera eller lösa sig. Ex: vad kan förväntas hända med inflationen, tillväxten, aktiepriser, råvarupriser, räntor etc?
Ett kort utdrag ur en 23 sidor lång dialog
Så här hänger allt ihop
| Fas | Vad driver | Vad händer |
|---|---|---|
| 1 | Energi | Olja ↑, räntor ↑ |
| 2 | Inflation | KPI ↑ |
| 3 | Efterfrågan | Vinster ↓ |
| 4 | Policy | Räntor ↓ |
| 5 | Förväntningar | Aktier ↑ |
Tillägg: Aktiestrategerna på SEB och Swedbank verkar ha ungefär samma bild som AI (ovan) av händelseförloppet.
Man behöver ha ett ganska avancerat agentiskt flöde för att det ska bli helt rätt. Bland annat vill du använda receipt pattern eller liknande, ha verification längst hela vägen där du kan verifiera matten. Men du kan ju gå på fundamental analys istället och be ai leta trender, där kanske det funkar ok.
Avanza gratis som kund. Tror det räcker med att vara registrerad
Börsdata gratis med begränsad tillgång.
Fastgraphs bara betaltjänst. Använder för utländska aktier i huvudsak
SeekingAlpha gratis med begränsad tillgång.
Tack för infon![]()
Förstår inte frågan riktigt. Jag vet inte om investeringsbeslut i meningen val av aktier är vad AI specifikt ska hjälpa till med. Frågan handlar om att använda AI till saker inom området investerande. Exakt vad det sedan är vet inte jag.