Hur är det att jobba på bank som utvecklare

Som rubriken lyder: Hur är det att jobba på bank som utvecklare? Jag tycker det är svårt att få en bra bild över vad som faktiskt skiljer de åt (bortsett från det som står i jobbannonsen) och tänkte höra om det finns några som kan dela med sig erfarenheter och liknande.

Tack på förhand!

Har aldrig jobbat på bank men kan tänka mig att det är en jäkla skillnad mellan att jobba på en avdelning som sysslar med appar och webbsidor och att jobba på en avdelning som knackar COBOL på ett IBM-system från 80-talet. Kan du säga något mer om vad det är för tjänst du är nyfiken på?

Ja, det kan jag tänka mig att det är. För min egen del så gillar jag arkitektur, devops, ai och backend. Exakt vilken tjänst det är spelar mindre roll, utan handlar mest om hur företaget, kulturen och teamet man jobbar tillsammans med.

Som @kblomster nämner beror nog mycket på vad du arbetar med för typ av IT-utveckling, men det finns en del saker som är genomgående och gemensamt oavsett vart i en bank du befinner dig.

Bank är en oerhört reglerad bransch där regelefterlevnad och säkerhet tar oerhört mycket tid och fokus av förklarliga skäl. Det gäller oavsett vad du pysslar med. En bank har helt enkelt inte råd med misstag på denna front då trygghet och anseende är två centrala grundpelare för att kunna bedriva bankverksamhet. Detta resulterar enkelt uttryckt i en ganska omfattande tröghet i både beslutsprocesser och utvecklingsprocesser. Saker och ting tar helt enkelt tid och går långsamt. Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att banksektorn är så långt ifrån rock 'n roll/startup-yolo-andan det går att komma i utvecklingsvärlden.

Huruvida man trivs i denna typ av miljö skulle jag säga är högst individuellt. Vill du ha fart och fläkt är troligtvis bank en dålig match. Är du intresserad av information- och IT-säkerhet kan det definitivt vara en bra match. Det beror helt enkelt på personlig läggning och intressen. Men återigen, att arbeta inom bank kräver en hel del tålamod och acceptans för att saker och ting tar tid. Frustrationen som kan uppstå pga. trögheten är det inte alla som orkar uthärda, särskilt inte över tid.

4 gillningar

Var några år sedan, oklart hur mycket man kan avslöja.

Det var väldigt hög säkerhet och väldigt många kontroller innan man kunde produktionssätta något. Hyfsat ny bank så moderna språk, Java etc. Jämför man med de privata produktbolag är det rena high chaparall. Kan sätta i produktion och radera hela prod utan större insyn eller övervakning. Tills någon märker att det slutar funka…

Nu finns det faktiskt många banker som inte sitter fast i stordatorer, och även de som har stordatorer så kommer du aldrig se COBOL. Har hänt en del

Asså, SEB har en egen COBOL Academy: SEB COBOL Academy | SEB

Det är klart att det inte är alla banker som har COBOL-system, men det förekommer absolut på vissa håll fortfarande i finans- och försäkringsbranschen och kommer fortsätta göra det under lång tid framöver.

1 gillning

Har jobbat många, många år i IT-branschen i allt från industri, handel till bank.
Enda skillnaden jag kan komma på var att jag fick reprimand av kunden ( en bank ) för att jag inte hade slips på på projektmötena. :slight_smile:

Det var dock för många år sedan och den aktuella banken finns inte längre ( gick troligen upp i någon annan bank )

Gå på intervju och prata med och lär känna dina potentiella framtida kollegor. Få ett intryck av hur de är och hur deras arbetsplats är. Det är så du kommer få svar på din fråga.

Hmm, något gnager inom mig i denna mening Är du i början av din karriär som utvecklare och intresserad av att utveckla framtidens IT-system? SEB COBOL Academy är ett fantastiskt tillfälle för dig

Hahaha! COBOL kommer leva för evigt. Dagens, gårdagens och morgondagens IT-system!

Jobbar på en av storbankerna som utvecklare. Har erfarenhet från många olika arbetsplatser.
Det största som sticker ut mot andra ställen är hur långsamt allt går och hur kravet på effektivitet är så lågt. Stor hierarki och många regler och lagar.

2 gillningar

COBOL :rofl::rofl: det används andra språk i dagsläget med

Jobbar som full stack utvecklare på en av storbankerna. Mycket bra. React, .net core, azure osv osv. Moderna tekniker. Jag trivs väldigt bra!

Hur upplever du (och andra i tråden) saker som dress code och arbetskultur? Jag har inte haft mycket kontakt med den branschen, men tillräckligt mycket för att ord som jordnära eller prestigelösa inte är ord jag skulle använda, vilket som utvecklare kan kännas lite oskönt. Men det kanske är annorlunda på teknikavdelningarna på en bank.

Jobbar med IT på bank, har gjort det under ca ett decennium.

Banker är stora IT-bolag idag. Det är i stor utsträckning precis samma som att jobba på vilket annat stort företag som helst i Sverige.

Jag kan jämföra med exempelvis Ericsson, där jag jobbat. Det var mycket likheter med att jobba på storbank.

1 gillning

Mig veterligen finns det ingen dresscode. Dom flesta kör jeans och t-shirt utan problem. Sen vet man ju inte hur det ser ut på andra ställen.

I vår grupp är det en otrolig prestigelöshet. Alla hjälper alla och ingen fråga är för dum.

1 gillning

Jag var konsult ett år som apputvecklare på en av storbankerna. Lämnade för det gick så sjukt långsamt och jag blev rastlös.

Jag konsultade bara och det var under covid. 100% remote i kalsonger och t-shirt, kanske skjorta om kameran allt för modan åkte på.

1 gillning