Hur är inte certifikat som GULD AVA dåliga affärer för de som ger ut dem?

Avanza ger ut GULD AVA. De tjänar pengar på två saker: En halv procent i förvaltningsavgift, och en spread som varierar mellan en promille och en tiondels promille.

Guld ökar i snitt betydligt mer än en halv promille per år.

Jag har frågat deras kundtjänst, och det underliggande företaget, som är ett dotterbolag till Morgon Stanley, har inget guld för att säkra certifikatet.

Om jag förstod det rätt verkar de däremot säkra genom att investera i något sorts index eller terminskontrakt. Hur säkert är ett sådant upplägg för mig som kund? Vad händer om guld börjar rusa? Kommer deras värde på sitt underliggande index också att rusa, så att de har råd att betala ut uttag?

Hej,

Exakt, dom köper samma exponering från annat håll via andra produkter för att dom själva inte ska vara exponerade mot någon typ av underliggande tillgång. Så i teorin så köper dom underliggande när du köper produkten.

I produktbladet så står det massa intressant information, dom kan stänga produkten om det inte skulle vara rimligt att sätta priser, eftersom det är en market maker från Morgan Stanley i Guld AVA så kan dom bara sluta sätta priser om det är för osäkert och du kan inte då sälja din produkt om inte någon annan vill köpa dina för det priset du väll sälja dom för.
Detta är en risk vi som investerare tar när vi använder dessa typer av produkter.

1 gillning

Är du säker? Kan ju vara att de använder detta som en hedge eller bara bryr sig om spreaden. Vem vet? Ger de några löften överhuvudtaget egentligen?

Jag tycker villkoren antyder att det är en väldigt krånglig produkt. Avanza säljer den som om det vore en ETF men om det är som du säger att de kan vägra köpa så är det ju en mycket sämre produkt.

Enligt deras PRIIP-faktablad så säger det att produkten är(eller har riktningen som) en “köpoption”.
En köpoption fungerar så att dom utfärdar en köpoption som du då köper, då har du rättigheten i framtiden att köpa underliggande tillgången för det priset som du betalar vid köpet.
Så du betalar dom pengar och dom garanterar dig att du får köpa underliggande i framtiden, sedan kommer inte detta göras utan det är mer teori om hur det fungerar. Så går priset upp på underliggande så blir köpoptionen mer värd och du kan sälja tillbaka den till dom, eller till någon annan till ett högre pris eftersom underliggande ligger högre.

Gör att bolaget i sig inte ska förlora pengar på detta så BÖR dom köpa underliggande exponering direkt då gör ett köp för att inte bli den som hamnar i kläm om produkten rusar, det är ju inte deras sätt att tjäna pengar genom att spekulera i produktens värde utan endast att tillhandahålla produkten i sig.

Jag har varit med om flera gånger då produkter har stängts (i mitt fall va det mini futures) för att underliggande inte har gått att satt värde på, sjukt frustrerande när det väl händer iaf :sweat_smile:

EDIT: Såhär står det också i deras PRIIP-faktablad:
"Denna produkt inkluderar inte något skydd mot framtida marknadsutvecklingar vilket innebär att du kan förlora en del av eller hela din investering.

Om vi inte har möjlighet att betala vad vi är skyldiga, kan du förlora hela din investering."

Jaha, men vad händer när de stängs då? Jag trodde de kunde forcera en försäljning till det underliggande indexvärdet, men att bara stänga…? Varför fortsätter du med skiten om det ska vara så? Är det någonting jag bör vara orolig för? Jag sitter inte med någonting kortsiktigt på det sättet, utan har mest lagt in lite pengar i sådana saker för att jag inte har tillräckligt stora summor för att motivera ETF:er men ändå vill ha lite i sånt.

Alltså, det som har hänt för mig när dom väl har “stängt” är inte att dom har stängt produkten, utan att market makern inte ställer ut priser längre. Det går att handla men någon annan måste köpa av dig produkten, blir lite mer som att handla ilikvida aktier.

Sedan kan market makern komma tillbaka om 10 sekunder eller 1 dag när priset på underliggande stabiliserats och du kan igen sälja din produkt. Har aldrig varit med om att dom aldrig har kunnat betala tillbaka värdet på produkten under en längre tid, utan endast i mindre tidsfönster.

1 gillning