Stabila aktiefonder?

Vilka aktiefonder/etf:er skulle ni säga är de mest stabila? XACT Norden högutdelande? Aktiespararna aktiv? Inte räntefonder och behöver inte prestera lika bra som index. Letar efter något lite mindre volatilt att investera i.

3 gillningar

Precis som du nämnde så “XACT Nordic High Dividend Low Volatility ETF” är mitt enskilt största innehav som känns stabilt och tryggt. Men man kan väll samtidigt argumentera för att man bara investerar i Norden och inte är marknads viktad. Dock gillar jag starkt utdelningar så den var naturlig för mig och min strategi :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Titta på en Etf med kortnamn “VDIV” har dessutom en stabil utdelning på nästan 4%.
En annan fördel är att fonden bara investerar ca 20% i USA.

1 gillning

Jag investerar i denna, Storebrand Global low volatility B (utdelande)

1 gillning

Intressant! Den finns som både A och B. Förstår jag det rätt så är skillnaden att den ena är ackumulerade och den andra utdelande? Avgiften är ju rätt hög, vad tänker du om det?

Så är det, den ena delar ut och den andra ackumulerar. För mig som har halva mitt sparande i utdelande fonder/ETFer föll valet på B, utdelningen ligger på höga 6-7%
Vad det gäller avgiften så är den som den är, funkar för mig men helst inte högre än så.

1 gillning

Den ser intressant ut, men ser att det bara är ca 560 ägare hos Avanza. Vad tänker du om det, då gissar jag att den kan bli ganska svårsåld ibland…?

Varför skulle en fond vara svårsåld?

Ja jag kan ha missförstått! Men när det gäller en aktie kan man ju kolla orderdjupet för att få ett hum om den är mer eller mindre lätt att sälja. Tänkte att det var svårsålt om det inte finns så många ägare, men i efterhand tänker jag att man förmodligen inte bara säljer till alla på Avanza utan alla på hela marknaden?

Vill du dra ner volatiliteten så är rådet att blanda in andra tillgångsslag i din portfölj (diversifiera). Enklast är förstås räntefonder, men även guld och andra reella tillgångar diversifierar.

Det är svårt/omöjligt att sänka volatiliteten mycket utan att också sänka avkastningen.

4 gillningar

Det är fondbolaget som är motpart.

Gällande aktier är Avanza en pytteliten spelare på dom stora aktiemarknaderna, så inte en bra indikator. För pyttesmå bolag på Spotlight kanske det kan vara en indikation likviditet möjligtvis

1 gillning

Okej, tack för förklaringen! Det var på en kurs som de sa att man skulle titta på orderdjupet, se screenshoten

Den handlas i europa. Har aldrigt haft problem med att sälja.

1 gillning