Jag för in inköpspriset för min kolonistuga i mitt excelark varje månad. Nu när jag ordnat en piffig pergola för x tusenlappar, kan de delvis bakas in i lottens grundvärde? Försäljningspriset ska främst baseras på det som står på lotten.
Tänker att snickarnas lön blir svårt att räkna med, men kanske att 60% av pergolans kostnad kan ses som värdehöjande?
Vet att det är främst mental bokföring, ska ju inte sälja lotten på många år. Men undrar hur andra tänkt vid lite dyrare piff!
Jag “bokför” mina kostnader varje år i Excel. Är det fråga om en om eller tillbyggnad bokförs hela beloppet. Det är ju detta belopp som skall in på blankett K5 när man säljer en gång i framtiden!
Värdehöjande reparationer bokför jag på ett speciell rad. De har ju ett värde, i alla fall om de sammanlagt överstiger 5000 kr per år, om man tvingas sälja inom 5 år. Kostnaderna är dessutom intressanta att bokföra över tid.
Tycker man det är roligt kan man givetvis spekulera i hur mycket de utgifter som man haft ökar värdet på stugan.