Hur bokför jag pergolan och snickarna rätt i min Excel-fil?

En passande fråga för denna tråd!

Jag för in inköpspriset för min kolonistuga i mitt excelark varje månad. Nu när jag ordnat en piffig pergola för x tusenlappar, kan de delvis bakas in i lottens grundvärde? Försäljningspriset ska främst baseras på det som står på lotten.

Tänker att snickarnas lön blir svårt att räkna med, men kanske att 60% av pergolans kostnad kan ses som värdehöjande?

Vet att det är främst mental bokföring, ska ju inte sälja lotten på många år. Men undrar hur andra tänkt vid lite dyrare piff!

1 gillning

Jag “bokför” mina kostnader varje år i Excel. Är det fråga om en om eller tillbyggnad bokförs hela beloppet. Det är ju detta belopp som skall in på blankett K5 när man säljer en gång i framtiden!

Värdehöjande reparationer bokför jag på ett speciell rad. De har ju ett värde, i alla fall om de sammanlagt överstiger 5000 kr per år, om man tvingas sälja inom 5 år. Kostnaderna är dessutom intressanta att bokföra över tid.

Tycker man det är roligt kan man givetvis spekulera i hur mycket de utgifter som man haft ökar värdet på stugan.

2 gillningar