Hej kära forum!
Jag har funderat på hur medlemmar i detta forum bor!
Så hur bor ni? Och det som jag funderat på mest är… ( för folk här verkar synnerligen ha en god ekonomi) , varför bygger ni inte nytt ? Tänker att man får sitt boende som man vill ha det. Problemfritt i minst 10 år?!
Jag tillhör inte ”de rika”.
En Svensson familj helt enkelt.
Boende: 1,5 plans villa, från 1941, bra skick o renoverat ganska mkt genom åren. Bott ca 14 år. Värde: ca 2 350 000kr ( utanför mindre stad).
Häng på om ni är nyfikna på denna tråd!
Ha en härlig helg!!
Jag vill ha mitt boende så problem-/underhållsfritt som möjligt med alla möjliga moderna påhitt såsom många eluttag, bra isolering i fönster och bostad så att det inte blir kallt på vintern, bra med tryck i duschen, ingen lyhördhet alls osv. Dåliga erfarenheter sedan tidigare av äldre bostäder (lägenheter). Valet blev därför en relativt nyproducerad bostadsrätt. Även om mycket tilltalar mig med villa ffa relaterat till mer yta, avskildhet och att kunna grilla på egen tomt så är nackdelarna för många. Av att döma från de jag känner med villa så känns det som att 80% av den lediga tiden går till att på olika sätt underhålla villan och 80% av den arbetande tiden går till att betala villan (Stockholm).
“Nybyggt” hus som nyligen passerade 15 år så inte så nytt längre.
Har inte så mycket med väldigt god ekonomi att göra som att det är en avstyckad tomt från släktgård så det var billigare att bygga än att köpa hus i trakten och tomten fick räknas som kontantinsats.
Tvåplansvilla norr om göteborg, värde ca 5,5 miljoner.
Har byggt 2 villor(en 2005 som såldes 2017,och en byggd 2018 som såldes 2023).
Bor sedan barnen flyttat hemifrån i hyreslägenhet med min fru och har aldrig trivts så bra😊
Villa byggd -77, 180+70 kvm. Köpte “på toppen” för 5 milj och har därefter lagt pengar på nytt tak, men dagens värdering är kanske 4,7?
Vi hade kunnat bygga nytt för samma pengar, hade till och med en tomt redo. Hade varit superkul! Men nybygget hade krävt 2 bilar och ständig skjuts av barn, nu har vi lokaltrafik, 100 meter till skola och massor av sportaktiviteter. Det vägde tyngre med många år av logistik framför oss.
Med utflugna barn drömmer jag om ett nybyggt LITET hus, men det är för långt borta att fundera på
Har faktiskt inte tänkt tanken på att det faktiskt kan vara en bidragande orsak det där med bilarna! Helt rätt dessutom eftersom bil inte direkt är någon sparbössa:clap:
Har nyligen flyttat och bor numera i en nyproducerad marklägenhet (hyresrätt) från 2024 i en mindre skånsk tätort. Betalar 9350:- för 69 kvm (tvåa) + uppvärmning. Det ingår uteplats, förråd samt parkering. Bor ensam i dagsläget men blir sambo i slutet av februari. Från orten når man Malmö på 56 minuter och Köpenhamn på 1 timme och 35 minuter ( med tåg). Närmsta större orter når man på 8 min (med tåg).
Har tidigare ägt hus, både tillsammans med (ex)make och ensam. BRF alternativt hyresrätt passar mig bättre Man får ett helt okej hus för 1,2-1,5 miljoner på orten
Villa från 2002 i närförort till Stockholm, värderad till ca 12 mkr.
180 kvm, två plan. Byggt som visningshus från en av husleverantörerna, så inte byggt själv, men köpt ett år efter nybygget.
Kunde varit jag som skrev, med skillnaden att jag bor utanför en större stad och fick 95 m3 byggt 1960 för pengen. På toppen var ordet.
Vi kommer högst troligt att renovera och bygga ut för 1-1,5 miljon över 4-6 års sikt och tänker att värdet på huset ska öka med minst motsvarande.
Bor i hyrestvåa på 55 kvadrat centralt i Göteborg. Vi skulle ha råd att bygga hur och vad vi vill istort sett men vi prioriterar smidighet, så lite arbete och lägga så lite tid och energi som möjligt på de flesta delar i livet.
Det är få gånger och väldigt sällan vi känner att vi saknar något eller vår boyta ställer till problem. Människor vill och mår bra av olika saker helt enkelt. Vi skulle inte höja vår livskvalité av att bo i hus tvärtom.
Att bygga nya hus i centrala delar av vår stad är svårt eftersom det ofta bara finns ett fåtal tillgängliga områden där det byggs. Vill man bo i ett attraktivt kvarter här är det oftast äldre fastigheter som gäller. I mitt område finns många vackra, pampiga sekelskifteshus, flera av dem skyddade av bevarandeprogram. Ett nybygge skulle vara svårt att få in här.
Vårt hus är över 110 år gammalt och har generös takhöjd på alla våningsplan, till och med på vår oinredda vind där hushållets piga en gång i tiden bodde. För mig har det en särskild charm att bo i ett hem med historia och själ.
Alternativet hade varit att flytta ut till kringliggande orter. Det övervägde vi men nackdelen där är att tid (och pengar) då går åt till pendling. En annan anledning var att undvika att barnen skulle behöva byta skola. Min (blyga) dotter har redan behövt byta en gång när vi flyttade från Storbritannien till Sverige så vi kände att det fick räcka.
Bor i stor hyresrätt centralt i en större stad. Har god ekonomi men har ändå valt hyresrätt då motsvarande lägenhet hade kostat 8-10 miljoner. Om bruksvärdesystemet avskaffas kommer vi att köpa en (sannolikt mindre) lägenhet istället.
Bor i en mini-trea i Stockholm, bostadsrätt. Låg avgift. Huset är från tidigt 40-tal, utsikt över vacker park, högt i tak, stora fönster, och lyhört som satan. Älskar denna bostad!
Bodde tidigare större i nyproduktion, och ja… den hade mycket men inte charm.
Ps. Jag har väldigt lugna grannar som tur är… det enda som händer är att bebisen nedanför får ett tantrum ibland.
Ganska ovanligt med halvplansvillor. Ni är lite kortväxta då?
Bor i villa vi byggde 2018. Lagt strax norr om 6mkr på det och nuvärdet är kanske runt 5 mkr. 2 plan 140m², 755m² tomt, i läge syd-sydväst.
Vi hade bott i lägenhet i Göteborg länge innan men när det kom in barn och hobbyfordon i bilden önskade vi både gräsmatta, garage och hemmakontor för båda.
Boendet är billigt idag och energiklass B ger rabatter på bolånet.
Det negativa är att vi inte längre bor i Göteborg utan några mil utanför, så det är lite segare att pendla de dagar vi är på kontoret.