Hej!
Bakgrund
Jag och min man är i 30-årsåldern (nedre delen av spannet) och vi träffades för 10år sedan. Vi båda har 5åriga universitetsutbildningar och arbetar båda med framtidens teknik (dvs säkra jobb med bra löneutveckling).
Bostadsituation.
2017 köpte vi vår första bostad en bit utanför Stockholm och uppgraderade den senare mot en lägenhet i centrala Stockholm. Vår nuvarande lägenhet får vi 6,8milj för om vi säljer (vi har ett bud på det just nu) och vi har 4,4milj i lån. Inga övriga lån.
Ekonomisk situation
Vi har månadslöner på ca 61.500kr var (innan skatt) och har utöver det extrainkomster per månad om cirka 3000-4000kr (efter skatt). Vi har ett barn på 3år och planerar inte att ha fler. Vi sparar mellan 30.000kr-40.000kr per månad och just nu går alla dessa pengar in i aktier eller fonder. Vi lever gott och behöver egentligen inte snåla utan äter ute varje dag, reser fint etc. Vi har totalt cirka 2milj på börsen och även en bil som är värd 850.000kr om vi skulle sälja den idag dock inga planer på att göra det (inga lån på den). Inga sommarhus och vi planerar heller inte att köpa något sånt.
Nu till våra funderingar som vi gärna vill ha andras tankar kring.
Vi vill fortsätta utvecklas och bli starkare ekonomiskt och känner att levnadsstandarden vi har idag är tillräcklig för att vi ska må bra. Men vad gör vi med resten av pengarna?
De valen vi ser framför oss är att bo kvar där vi bor idag, centralt och renoverad lägenhet och fortsätta spara pengarna på börsen (samt kanske lägga ännu mer på resor etc). Det andra alternativet vi ser framför oss är att köpa en dyrare bostad (sekelskiftes lägenhet i centrala Stockholm - högt i tak, kakelugn etc). Den kommer kosta oss runt 10milj vilket innebär att vi kommer behöva lägga på 3milj i lån eller plocka från börsen för att minska lånesumman. Lägenheten kommer vara lyxigare och är lite av en dröm att ha men för oss låter det mycket att ha lån på 6miljoner…men är det det verkligen det med vår ekonomiska situation eller är det bara en känsla? Jag menar att räntorna kommer ju äta upp en del av vårt spar. Samtidigt vet vi ju att lägenheten förmodligen kommer fortsätta ha ett större värde än vår nuvarande och fortsätter bostadsmarknaden uppåt kommer den i sig vara en investering.
Och det är här vi gärna hör andras kloka tankar. Hur hade ni gjort om ni befann er i vår situation. Jag hör gärna era tankar! Inga inspel är fel utan välkomnas gärna!