Hej!
Efter att ha lyssnat på RT så har jag blivit mer inspirerad mot att starta företag.
Jag har alltid velat starta företag. Men helt ärligt, jag är rädd. Jag känner att jag fortfarande försöker lära mig hur världen fungerar, men jag känner att den känslan försvinner inte ju äldre man blir. Så istället för att vara passiv så tänker jag istället bli aktiv och driva tillsammans med andra för att dela den emotionella bördan som kan uppstå i nedgångar.
Jag och mina 2 tidigare klasskamrater är utbildade personalvetare. Vi vill nu börja planera att starta ett aktiebolag inom HR-området, troligen konsultation.
Vår plan är att nu planera och möjligtvis utöka vår grupp med likasinnade personer som delar vårt mål och ambition. Vi båda är ny utexaminerade i området, med en examen från 2020. Vi är två som jobbar inom HR-administration och en jobbcoach idag och vet att vi är novicer inom HR-området.
Vår tanke under Ca. Ett år (eller hur lång tid det behövs) är att planera vad vi vill göra och hur vi ska göra det. Se till att ha möte minst en gång i veckan för att koordinera var vi är och följa upp uppgifter från föregående vecka.
Samt under tiden jobba i våra nuvarande tjänster, för att spara ihop kapital till detta projektet och få det övriga i livet att rulla. Kanske finns möjlighet att jobba parallellt som egen företagare och anställd.
Min fråga är : vet ni några bra guider eller förslag som kan hjälpa oss att komma igång? Hur hade ni gjort? Aktiebolag eller handelsbolag? tips?
Övrigt: Jag är förälder till en 5åring samt ett barn påväg efter nyår. Jag och mina kamrater (som är mellan 25-30år) har jobbat med många skolprojekt och kompletterar varandra väl. En bor också för övrigt i Stockholm och vi är två nere i Skåne.