Hur får jag på dragkrokslocket på en Audi A3 2016?

Hej! Lite off-topic kanske men är det någon som kan hjälpa mig att förstå hur jag ska få på locket/skyddet till min Audi a3 2016 när dragkroken är avmonterad? Vi har i princip haft dragkroken på hela tiden sen vi köpte bilen för 2 år sen och fick höra att det var dumt pga risk att dragkroken fastnar och då inte går att ta loss vilket är dåligt vid en besiktning.

Men nu lyckas jag inte få dit locket som ska sättas över området där dragkrok och dragkroksadapter sitter. Dragkroksadaptern är i vägen och tror den ska vridas upp på något sätt men får inte till det… Se bild på bilen samt locket som ska sättas på.

På sista bilden ser det ut som att den sitter på ett fäste som gör att den kan skjutas upp i utrymmet. Fästet kan ju ha rostat så att det kärvar lite.

1 gillning

Elkontakten är nog en sådan som går att vrida upp/ner för att kunna montera luckan. Antagligen har elkontakten kärvat fast lite. Tryck den uppåt eller knacka med hammare. Sen borde nog luckan gå att sätta in, först i bakkant där de 4 plasstungorna är och sen trycka upp så den fastnar.

Annars åk förbi en Audihandlare och be snällt om råd/hjälp.

1 gillning

Tack för svar! Såg video där en liknande elkontakt vreds upp men lyckades inte på egen hand. Provar att knacka lite och ser vad som händer!

Update:

• Knackade upp elkontakten och det gick bra.
  • Insåg sen att om det var så segt att få upp den hur ska jag få ner den?
  • Fick lite hjälp och använde 5-56 smörjolja så nu går det bra att både vrida upp och vrida in the elkontakten!

Så tråden kan låsas då problemet nu är löst!

2 gillningar