Värdera årsmodell vs miltal?

Hej!

En familjemedlem ska köpa en begagnad Skoda Fabia (andrabil) för att pendla till jobb med och vi fundera vad som är smartast när dessa alternativ finns:

Skoda Fabia 144 000:-
Årsmodell 2019
Miltal 2800

Skoda Fabia 144 000:-
Årsmodell 2021
Miltal 4500

Dessa typer av jämförelse dyker upp hela tiden och vet inte vad ja ska prioritera :man_shrugging:.

Hur många mil planerar ni köra om året?

Borde landa på ca 900-1200, lite oklart .

Ganska normalt, nästan lite. Då känns det som att trippmätaren kvittar och åldern smäller högre.

4 gillningar

Effektiva marknads principen gäller även bilar om än i mindre omfattning.

Sen är det för mycket anda variablar som bör vägas före. Skick/servicehistorik Vilken bil kan du pruta mest på. Får du med vinterdäck med bägge. Vem erbjuder bäst lånevilkår årsskatt m.m. vem säljer bilen e.t.c.

Det jag vill komma till att det är först efter du besökt bägge handlarna du kan avgöra vilken av bilarna som är bäst för dig så du bör kika på bägge.

Jag skulle säga allt annat lika: Kör du mycket 2000+mil per år köp lågmilaren. Kör du lite köp 2021:an

2000mil hit eller dit spelar väldigt liten roll när bilen gått lite mer om några år speciellt på en fabia

2 gillningar

Ok tack för input :1st_place_medal:
Ja eftersom det är en extra bil så kommer den inte gå lika mycket som huvudbilen som forslar barn :sweat_smile:.

Prioritera år om milen skiljer så lite. Två år ytterligare innan rosten kommer.

3 gillningar

Tack då gör vi så :ok_hand:

Det kan väl vara värt att försöka maxa tiden med maskinskada i helförsäkringen?

Om vi antar att den gäller till 10 år eller 15 000 mil och 1000 mil/år (det varierar mellan försäkringar).

Bilen från 2019 har ni maskinskada på till 2029 och den har då gått en bit över 7000 mil.

Bilen från 2021 har ni maskinskada på till 2031 och den har då gått en bit över 10 000 mil.

Dvs kör man relativt få mil går det att klämma ur fler ”trygga år” med en nyare bil som gått lite längre.

Sen är det såklart värt att kika på de enskilda bilarna och se vilka tillval och vilket slitage de har.

Kikade själv på en bil från 2021 med 6680 mil som var närmast prickig i fronten och i strålkastarna av stenskott. Min nuvarande bil är från 2017 med 8400 mil och har max 10% av den mängden, men jag försöker hålla avstånd till framförvarande också…

3 gillningar

Ja försäkringsbiten har vi inte kollat upp så noga mer än att man vet att det inte brukar va så dyrt på dessa småbilar… Men det bör man ju kolla upp nogrannare vad gäller maskinskada.

Just nu nu är dessa två på tapeten:
Skoda Fabia Style 1,0 TSI 95Hk Komfortpaket säljes i Mölndal | Blocket

Skoda Fabia TSI 95hk Sensorer CarPlay Farthållare Välservad säljes i Örebro | Blocket

Finns också en del Fabior som har varit hos Europeisk biluthyrningstjänst och dylikt. Men känns inte så kul att köpa en som väldigt många suttit och pillat och kört vårdslöst i.

Kör på skodahandlarens bil. Framförallt om den som köper är lokal med handlaren. Det är alltid bättre att köpa av en auktoriserad återförsäljare då dessa hat krav från tillverkaren på sig att sköta sig vid försäljning och underhåll av nya och begagnade bilar.

Ok bra info :ok_hand:

Hmm hade precis bestämt oss för denna som verkar vara i toppskick —>

Då kommer denna ut och ser på papperet ut att vara bättre :laughing:—> Blocket - Hela Sveriges marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

Båda verkar ha samma utrustning osv. Vist borde den i Karlstad allt annat lika vara ett bättre köp?

Ja det är ju exakt samma modell, utrustning, färg osv fast ett år yngre och över 1 000 färre mil. Grattis :smiley:

Verkar vara bättre paket på 2021:an också. Jag kan inte Skoda men det står SmartLink+ istället för bara SmartLink och Infotainment Swing.

Hehe ja den ser ju bättre ut på pappret men det enda som kan va till nackdel är att det varit en leasingbil i 3 år…Kan ju vart sådär skött/hanterad då kan man tänka.

Snygg find med Smartlink. Det hade ja inte noterat. Tydligen så har det att göra med vilken kompabilitet som finns med vissa telefoner förvissa Skoda-tjänster i infotainmentsystemet. .Smartlink äldre och Smartlink+ stöd för nyare telefonmodeller.

1 gillning

Kanske… Men å andra sidan tycker jag de flesta nästan verkar ännu mer försiktiga med leasingbilar då de är rädda för skador vid inlämning nuförtiden!

Sedan har 2020:n varit leasingbil i 2½ år också ser jag.

1 gillning

Ja det kanske kan vara åt det hållet med…
Ja den andra hade varit leasad med ett tag. Där har ja snackat med säljaren i Mölndal “som försäkrade att den va i ruggigt fin skick” men man vet ju aldrig.
Karlstad har jag inte hunnit att ringa. Men å andra sidan. Om den ser bra ut så har man kanske inte kört skiten ur den på ca 2-3000 mil tänker jag.

Tack för att du tagit dig tid att svara :1st_place_medal:

1 gillning

Stämmer säkert. 3-4 år gamla bilar har ju knappt rullat ut ur fabriken med mina referensramar :sweat_smile:

Beroende på var du utgår ifrån hade jag försökt kika på båda eller gått på 2021:an först och slagit till om den ser felfri ut. Humana priser jämfört med 1-2 år tillbaka ändå måste jag säga!

Lycka till!

1 gillning

Fanns tydligen mer info på Lecabs hemsida om bilen. Där finns en bild på en liten lackskada Skoda Fabia (lecab.se)
Skulle kunna va det som sätter ner priset lite :man_shrugging:

Ja se där… Det hade jag tagit ett yngre modellår och 1 000 mil mindre på motorn för. Det där ser inte så allvarligt ut och bör går att åtgärda hyfsat billigt om det är så.

1 gillning