Vår butik på Google maps får nästan aldrig några recensioner, vi har just nu 12 recensioner som samlats på under 3 år. Har försökt hitta sätt som kan öka våra recensioner på google men inget verkar funka.
Min väninna har investerat i en produkt, en google skylt som har samlat på hennes salong cirka 40 nya recensioner förra månaden, vilket är fantastiskt men jag är rädd för att folk istället lämnar dåliga omdömen, då jag bedriver liknande verksamhet.
Ska man ändå satsa på en sån skylt? eller finns det andra sätt att få fler recensioner på google, för jag tänker att fler recensioner skulle attrahera fler kunder, fast får jag dåliga recensioner så blir ju allt värre.
Till min fråga, ska man satsa på en google skylt eller har ni tips på andra sätt som kan få oss att sticka ut mer på google maps?
Jag uppfattar frågan som oklar. Om det är en fysisk butik borde värdet av recensioner på Google vara en öppen fråga.
Om jag skulle leta efter en butik av något slag skulle inte antalet recensioner vara centralt. Att recensionerna kommit in ”över tid”, inte är överdrivet många och är genomgående positiva skulle jag se som viktigare.
Många recensioner på Google och andra ställen är fejkade. Jag har aktivt valt bort alternativ som haft överdrivet många recensioner.
Att svara på eventuella negativa recensioner är bra. Det ökar trovärdigheten.
Om själva kvantiteten recensioner ska vara viktig behöver du nog bli tydlig med om det finns någon topplista, index eller annat som det förväntas påverka.
Om fokus är kvalitet på recensionerna vore nog det bästa att ha någon lapp som du aktivt delar ut till stamkunder eller andra som du litar på. Det är en mjukare form av manipulation av systemet.
Men första steget måste väl vara att be åtminstone dina stamkunder att skriva recension? Varje system som bygger på att människor får betalt eller någon form av kickback för att lämna en recension anser jag naggar på trovärdigheten hos betygssystemen. Bästa är att recensioner är ärliga och kommer från kunder som vill lämna recension.
Om de gillar dig och din butik kommer många tycka om att ge dig en recension. Du kommer alltså skapa värde för dem. Sen är det inte för alla, oklart hur stor andel av befolkningen som skriver de där men jag är en av dem. Folk som aldrig gjort det förr eller vet hur eller känner sig obekväm i det hade jag nog inte pushat om jag inte kände dem extra väl.
Jag tror det kan vara lite risky att fråga alla eller ha skylt, om syftet är högsta betyg. Sikta istället på att fråga de som verkar nöjdast, det ger rimligen en bättre totalsiffra vilket är mkt av vad folk kollar på? (iaf jag)
Enstaka låga är ingen katastrof så länge som svaret butiken skriver är rationellt och inte otrevligt/avfärdande. Jag och de flesta andra förstår att alla sorters människor går in i en butik och att det finns de kunder som är helt orimliga.
Var i London förra hösten och la märke till att (till skillnad från i USA) ber man på resturanger lika ofta om recensioner som dricks. Skrev ett par själv när jag var nöjd (och gör ser väldigt sällan annars) så jag tror definitivt det lönar sig att fråga!
Om du skickar fakturor så be dem recensera om de är nöjda. Det gjorde hela skillnaden för oss. Annars om du kommunicerar på annars sett med mail eller digitalt be dem recensera. Vi har fått +100 recensioner så. Riktigt bra och genuina oxå.
Besökte Malaga föregående helg, och hittade det mysiga fiket Santa Soho. Personalen la en QR kod på bordet och bad oss recensera om vi var nöjda - och det var vi