Jag fick av min sambo ett tips om att börja skriva recensioner via en tjänst som heter Google reviews.
Personen som tipset handlade om har satt i system att efter olika resor skriva recensioner om alla platser som hen besökt. Efter att ha gjort detta en längre tid och skrivit rejält många recensioner har hen blivit “befordrad” till så kallade expert. Som “expert” fungerar man sedan tydligen som någon form av “influencer light” och får olika inbjudningar och förmåner. Enligt tipset skulle dessa förmåner vara bra. Det handlar alltså inte om regelrätt betalning utan om gratis produkter från olika företag, inbjudningar till events och liknande. Jag undrar nu om någon har konkret erfarenhet antingen av den här tjänsten eller av något liknande. Det finns ju flera olika sajter där man kan skriva recensioner av t.ex. restauranger.
Jag funderar på att prova detta, främst för att jag tycker att det är en kul grej och för att jag är bra på det. Att det skulle vara “inkomstbringande” i mer reell mening tror jag inte men även begränsade fördelar kan vara reko om själva aktiviteten som krävs att få dem inte är så betungande.