Trovärdighet mäklare

Hej!
Har precis råkat ut för en udda händelse som sätter lite frågetecken hos mig, skulle vilja höra era tankar kring detta!
Situation:
Varit på visning på ett hus som föll oss väl i smak, dock var vi lite skeptiska till priset då vi tycker det är lite för högt värderat.
Efter 1 dag utan bud så väljer vi att lägga ett bud på 400.000 under utgångspris. Ringer upp mäklaren som klickar mig efter 3 signaler och får ett automatiskt svar att han ska ringa upp när han får läge.
Vi skickar iväg ett sms där vi meddelar vårt bud.
6 minuter efter mitt sms ( utan svar från mäklaren) så kommer det ut ett sms med ett nytt bud på fastigheten, detta bud motsvarar utgångspriset.
Mäklaren ringer upp direkt efter detta och meddelar vad som har hänt samt att vårt bud inte har registrerats, ” det skiljer någon minut mellan buden” enligt mäklaren…
Min uppfattning av detta är att mäklaren håller på med fulspel för att få mig att lägga ett högre bud?
Existerar det fulspel i dessa situationer? Ska nämnas att det är en stor mäklarfirma som sköter affären.

“Vad bra, jag skrev fel och menade 700k under utgångspris. Om det andra budet drsrs tillbaka hör av dig. Tack och hej!”

7 gillningar

Det som sannolikt har hänt är att mäklaren ringt upp någon annan spekulant och använt ditt skambud som morot för att få ett bud från den andre spekulanten. Det är däremot inte alls säkert att den andre spekulanten har bolånelöfte och reell förutsättning att gå vidare med köpet.Jag råkade ut för något liknande där jag fick “agera hävstång” men där jag i realiteten inte var i rätt fas för att fullfölja affären utan förbehåll om att sälja först. Mäklare är ganska förslagna när det gäller sådant här.

Jag tror att mäklaren framåt vill använda den andra spekulantens bud för att försöka sätta igång budgivning mer fler spekulanter. Att registrera ett skambud skulle då skicka fel signaler till övriga marknaden. Det signalerar ju att objektet är svårsålt, kanske har något fel eller något i den stilen. Däremot vet jag inte om det finns några regler för mäklare som innebär att de är tvungna att registrera bud, även “ofördelaktiga” sådana. Det är en intressant fråga.

4 gillningar

Det är inte ett krav att de måste visa ditt bud öppet för andra spekulanter, även om det är vanligast. Däremot måste mäklaren framföra ditt bud till säljaren.

2 gillningar

Det talades ganska mycket i media en period för några år sedan just om detta- att mäklare lägger luftbud för att trissa upp budgivning. Detta är inte tillåtet men enligt rapporteringen förekom det i alla fall då i inte alltför ringa utsträckning. Sannolikt är det detta du råkat ut för tror jag- jag skulle bara ha legat kvar med mitt bud och avvaktat om jag var i din situation. Tror inte det finns någon annan budgivare.

2 gillningar

Jo, sen införde de en ny lag 2011 att mäklaren måste redovisa alla budgivare samt bud till köparen.

Tyvärr är det inte förrens vid tillträdet som listan ifråga ska redovisas.

2 gillningar

Oj, det är en jättegammal tråd. Nog inte aktuell för TS längre…

Det kommer fler hus. Sitt still i båten.

Jag är hemnetknarkare och som andra husägare nyfiken på när likadana/likvärdiga hus i omgivningarna säljs. Just nu ligger det ett på Hemnet som legat längre än de brukar, det har varit öppen budgivningslista, avslut med “såld-markering”, nya bud, borttagning, nypublicering, dold budgivning etc.

Det enda det får mig, utöver att tycka synd om säljarna, är att lägga mäklaren och firman på minnet för att jag aldrig ska anlita henne/dem. Visst förstår jag att lånelöften kan vara påhittade, folk budar på flera objekt osv, men maken till usel hantering baserat på hur det ser ut utifrån, det har jag nog aldrig sett.

Uppdatering: Nu är huset sålt (igen). 430’ under det högsta budet förra gången. Då var det en handfull budgivare och nu gick det för utgångsbud. Jag tycker fortfarande det luktar sunkigt.

1 gillning

Säljs hus på Tradera???

1 gillning

Är det? För mig ser det ut som att den skapades igår :face_with_monocle:

Det är jag som slirar ihuvudet. Jag menar hemnet. :flushed: (ändrat i inlägget)

Jaha… ok, jag missförstod rubriken högst upp i tråden (det var 6 månader sedan vi såg Fredrik) :blush:

Min erfarenhet efter ett antal bostadsaffärer är att majoriteten av alla mäklare beter sig så att röd flagg hissas hos mig. De är slarviga. De kommer med uppenbara ljug. De hör inte av sig när de lovat. Osv. Däremot har detta aldrig i mitt fall fått några konsekvenser, jag har så vitt jag vet aldrig blivit blåst på riktigt.

Så min slutsats är att man inte bör gå in känslomässigt för mycket och börja veva. Det bästa förhållningssättet är att ha sin strategi klar, kolla upp eventuella påståenden själv, och utöver det ignorera att närstudera hur (konstigt) mäklaren beter sig och spekulera i varför. Det leder enbart till att man blir stressad och börjar fippla med sin strategi. Håll huvudet kallt och ignorera bruset, är mitt råd.

4 gillningar

Min erfarenhet av mäklare är i princip mest goda. Har sålt och köpt ett antal fastigheter/hus under senaste 25 åren och varit på ganska många husvisningar då jag även hjälpt ett antal bekanta vid husaffärer. (Som en slags 2:nd opinion och husexpert då jag gillar saker som värmesystem, dränering, huskonstruktion, isolering, arbetstriangeln i kök, driftskostnader, installationer osv)

De flesta mäklare känns bra och seriösa. Alla är inte genomtrevliga eller superpålästa men upplever ändå att de allra flesta gör sitt bästa. (Sen är de som sagt olika bra). Alla budgivningar vi upplevt både vid köp och sälj har känts som mäklarna skött proffsigt och seriöst.

Så vid köp känns det inte så noga för oss hur mäklaren är. Visst märker man att de är olika “duktiga” men som köpare känns det inte så viktigt för oss. Vid köp är det egentligen BRA om mäklaren i vissa stycken gör ett dåligt jobb. Då kan slutpriset bli bättre :wink:

Vid försäljning däremot vill jag ha en riktigt bra mäklare eftersom den kan lyfta fram saker med fastigheten och jobba på ett sätt som gynnar min försäljning och ger rätt/högsta pris. Gäller allt ifrån prospekt, val av utgångspris, visningar, budgivning, kolla av lånenlöften, besiktningar och kontraktsskrivningar. Har själv varit “petig” vid val av mäklare vid egen försäljning där vi ofta tagit in 2-4 stycken mäklare för att bilda oss en uppfattning om “hur de” jobbar. Har alla 5 gångerna blivit helrätt genom hela processen.

Så utifrån min erfarenhet så känns mäklare “trovärdiga” även om de självklart kan vara olika duktiga på sitt jobb.

Svårt det där, delar verkligen dina funderingar hur man ska förhålla sig till mäklare.

Hade ett märkligt läge för en månad sedan. Fick aldrig tag i mäklaren på telefon eller mail men fick till slut tag i dennes kollega som inte hade någon aning om var mäklaren var men skulle återkomma. Huset låg kvar en vecka senare men inte fått svar, mailade deras chef som var på semester. Ytterligare en vecka senare ringer deras chef och ber om ursäkt för att det har varit rörigt och sa att mäklaren kommer att höra av sig.
Får ett hafsigt sms en dag senare om att jag kan ringa upp på kvällen, ringer men får inget svar. Skickar ett sms och ber mäklaren återkomma, får ett hafsigt sms ett par dagar senare om en eventuell visning en vecka senare och jag svarar med ett sms att jag är intresserad.

Ytterligare två veckor senare, inget svar och huset är sålt. Stackars säljare tänker jag då!

3 gillningar

Låter ju helt sjukt. Kan man recensera mäklare/mäklarfirmor online så hade jag nog gjort det och beskrivit den extremt dåliga kommunikationen. Känns oerhört oproffsigt.

1 gillning

Oja, ärliga recensioner is the shit!

Jag har hittat att man kan recensera mäklare över hos Booli och ”Min bostad” hos dem.

Se där. De har släppt det som en egen tjänst också, hittas på https://www.hittamaklare.se/.

Intressant att det är statliga banken SBAB som alltså driver en recensionssajt för mäklare. Det är bra att det finns antar jag men snacka om att sticka ut hakan kring vad offentlig verksamhet kan bidra med.