Värdet av recensioner - bedömningssport?

Haallå,

Jag har sedan en lång tid tillbaka funderat på att byta bank och även de kort jag använder. Jag upplever en viss frustration över att de gånger jag hittat något som jag tror kan funka så kollar jag alltid vad andra tycker och vad de har haft för upplevelse - kritiken är nästan uteslutande negativ på många håll.

Frågan blir ju då om dessa kortutgivare och banker verkligen är så hemska som många beskriver, eller om det kanske mer är ett användarfel eller “utbildningsbehov” hos oss konsumenter? En del recensioner är ju lätta att avfärda (ex. klagomål att de behöver betala ränta på sin kredit när de inte betalar av den) men andra känns mer gråskaliga, svårare att utreda huruvida det ligger hos användaren eller banken/motsv. - särskilt de situationer som innebär stora konsekvenser för användaren.

Hur gör ni er värdering/bedömning av informationen ni hämtat in inför ett ev. bankbyte eller kreditkortsbyte? Vilka recensioner bedömer ni som trovärdiga etc?

Upplever att nästa steg annars bara är att testa de olika och se vad som funkar själv.

Jag tror så här:
Oavsett om det är en bank, ett kreditkort eller vilken produkt som helst så tenderar besvikna konsumenter vara mer benägna att visa deras missnöje, och då skall det minsann skrivas en recension och sågas.
När jag läser recensioner så utgår jag ifrån att de är överrepresenterade.

En nöjd konsument kontaktar nog inte en kundtjänst så ofta för att berätta hur bra allting fungerar.
Av samma anledning så tror jag även det blir färre positiva recensioner(oavsett bransch).

Personligen hade jag nog hört mig för bland anhöriga, vänner och kollegor om jag skulle byta bank.
Kort är enklare. Handlar det om kort utan avgifter är det bara att beställa hem och börja använda i de flesta fallen.

Jag försöker hitta en sammanställning som är relativt ny, och sedan tar jag ett beslut baserat på det.

Kundrecensioner är i allmänhet mest ett sätt att se vad de största problemet är.

Jag letar efter specifika downsides som kunder har upptäckt, sedan jämför jag med de upsides som gjorde mig intresserad av produkten och gör en total bedömning.

Det är kanon med negativa recensioner, så man inte missar någon brist man inte hade hittat i förväg själv.

1 gillning

Jag lägger liten vikt vid sånt. Ta t.ex. restaurangrecensioner. De kan skilja mellan att en recensent tycker att maten var skit, servicen urkass och personalen otrevlig. Sen kommer nästa recensent som har skrivit ett inlägg dagen efter och hyllar allt i restaurangen till skyarna. Utsökt mat, jättetrevlig personal, osv. Hur ska man tolka det? Vissa är bara bittra på livet, och andra är överdrivet positiva till allt.

1 gillning

Ett trick jag använder när jag plöjer igenom recensioner är att jag ofta läser de som gett 4 av 5 stjärnor. Det är personer som är i stort sett nöjda, men som ändå gjort sig besväret att berätta om någon detalj som stör dem.

De som är supernöjda och ger 5 stjärnor och de som är missnöjda och ger 1 stjärna brukar ofta inte vara så nyanserade.

Men ibland är de 1-stjärninga omdömena också intressanta. :smiley:

1 gillning