Jag har tänkt flytta mitt sparande från Nordea till Avanza, Savr, Lysa och ev LF men jag är osäker på hur jag gör det på klokast sätt. I jakt på kunskap läste jag olika trådar, men när det stod om kvartalsgränser och att hamna utanför marknaden i flera veckor osv kände jag att det är enklast att fråga för jag vet knappt vad jag ska ha koll på
Sälja av allt och sätta in på Nordeakonto och därifrån föra över till de konton jag tänkt? Flytta från ISK till ISK? Andra alternativ?
Tänker både smidighet och ev förluster/utgifter beroende på hur jag gör.
Att det blir skatt på försäljningen av FK vet jag, men har knappt 35 000kr där, varav värdeökningen bara är på 2400kr så den kostnaden kan jag ta.
Om jag väljer LF är det för kap-kl, och att då välja LF Global indexnära.
Nordeakontona det gäller;
FK med Stratega 10
ISK med Stratega 50
Jag har tänkt flytta allt annat så då tänkte jag dra med den också Fonden som Nordea ”hjälpt” mig välja (sålt på mig) har en avgift på 1,68% så behöver åtminstone välja en annan fond och tycker efter en snabbtitt att fonderna i Nordea känns dyra. Men jag kan ha fel, bara att jag inte vet vad jag ska titta efter och utgår från kostnaderna jag sett på tex Avanza och Savr.
Nu kör jag bara med aktier, men de verkar ha 540 fonder i sitt utbud så något intressant borde finnas. Såg bland annat Spiltans investmentbolagsfond. Välj den, någon billig globalfond eller typ Investor.
För att svara på hur du flyttar du får du sälja allt och sedan göra ett återköp via internetbanken. Flytta till ISK etc är inte möjligt från KF.
Nordeas globalfond är dubbelt så dyr som Länsförsäkringar Global Indexnära. Spelar ingen roll att de har 540 fonder om man inte vill ha någon av dem!
ISK:t bör du kunna flytta till Avanza utan att drabbas av extra skatt. Hör efter med Avanzas kundtjänst. Kapitalförsäkringen får du ta ut pengarna och sätta in på Avanza helt enkelt.
Åh, Spiltan har jag haft tankar på förut tack! Jag är väldigt mycket novis, så har mest kollat tex indexnära globalfonder för övrigt sparande och tänkte kasta in pensionssparandet i fondrobot med 90-100% aktier.
Men jag ska absolut kolla igenom Nordeas fondutbud med nya glasögon nu. Såg att spiltan tex kostar 0,2% där.
Låter väldigt skönt ifall jag kan flytta över ISK och slippa dubbel skatt jag ska kontakta kundtjänst imorgon.
Har hört från annat håll att pengarna på ISK hör så att säga till själva kontot - så om jag för över kontot till avanza kvittar det att de inte har stratega 50, för pengarna ligger kvar på själva kontot så väljer jag andra fonder, men att det inte räknas som försäljning… får se vad kundtjänst säger
Något att ha i åtanke gällande att stanna kvar på Nordea är deras låga courtage jämfört med Avanza om du i framtiden vill avancera till enskilda aktier (nu svor jag i kyrkan ) samt kostnaden för flytten från KF. Så behåll KF:en är mitt tips.
En orsak är att stor del av sparandet är långsiktigt, så de lägsta avgifterna lockar och även om det är drygt med själva utspridningsprocessen så blir det kanske att jag sitter och stirrar mer sällan på plus och minus
Har tänkt fondrobot, indexnära fonder. Inget jag ska in och peta i
Menar du Spiltan? Eller antagligen alla Ska kika mer noggrant sen, men har börjat bli varse att Nordeas avgifter ligger lite varstans och är svårtydda för ”en rätt okunnig”. Tack för infon
Det är avtalspensionen jag tänkt flytta till LF. Jag har kap-kl och vad jag hört förvaltas inte de av avanza. Men LF Global indexnära finns för 0,20 om jag förstod rätt.
Eller saknas utskrivna avgifter här också?
Haha, ja vi får väl se hur det blir med aktierna vem vet, kanske jag trillar dit
I dagsläget är det så låg vinst och summa på mitt FK, så vinstskatten blir väldigt human. Finns det någon annan fördel med att behålla pengar på FK? Att det står tomt gör ingen skada antar jag…?
Är det något som skiljer mellan fondernas innehav?
En annan sak som jag absolut inte förstår… vet du var jag kan hitta utvecklingen för Nordeas aktieportfölj? Och deras innehav?
I internetbanken där jag kan se övriga fonders utveckling ser det helt annorlunda ut med just avtalspension/aktieportföljen.
Nu sedan påsken gick värdet upp 21 000kr på en dag, men avkastningen är bara ca 3000kr mer. Jag förstår ingenting och har ingen aning om hur utvecklingen varit de år jag haft den och hur mycket som bara är utbetalat från jobb.